Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

06 October 2010

Ajal dan Maut

Ajal dan maut itu semua urusan tuhan. Kita tak kan tahu bila masanya kita, bila masanya ibu bapa kita, bila masanya adik beradik yang lain, bila masanya kawan2 dan bila masanya orang2 disekeliling kita akan dijemput tuhan. Kan?

Sekonyong-konyong di beritahu cuma, mati itu benar. azab kubur itu benar. syurga dan neraka itu juga benar. Lalu, persiapkanlah amalmu.. biar jadi bekal di kemudian hari.

Pagi ni,
mungkin akan menjadi pemula rutin mendengar radio di pagi hari. Ikim FM mengejutkan pagi aku, seorang pelajar tingkatan 3 tidak sempat menduduki PMR apabila maut dalam kemalangan motosikal dalam perjalanan membeli alat tulis untuk peperiksaan, malam sebelum peperiksaan besar itu semalam..

Sungguh. Menggemparkan ruang degup lorong2 jantung! Semoga roh adik tersebut ditempatkan bersama orang beriman. Semoga semua usaha adik dalam memperoleh ilmu bersama redha Allah.

*sigh*
entah bila, turn kita. Pesan pada diri,

1.banyakkan amal
2.maafkan salah orang pada kita
3.jangan bertangguh bayar hutang
4.minima kan cubaan2 untuk berhutang
5.tulis wasiat
6.Ikhlaslah beramal..

Sekian,muhasabah pagi Rabu..

No comments: