Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

17 April 2011

Baitul Muslim (BM)

"Senyummu juga sedihmu adalah hidupku" - nyanyian Incik Gigi (tapi aku rasa lagu ni macam ideal sangat. macam tipu pulak)

selain dari cinta tuhan, cinta ibubapa adalah antara perkara yang aku sangat kagum. selepas je mak lahirkan kita, dia tak pernah kenal lagi MC. tiap masa, dia sakit atau sihat. dia penat atau tenang, sepanjang masa dia akan layan kita sebaiknya. Baby tak sedap perut, mak ayah la yang tak tidur malam. kita tak lalu makan, mesti mak yang risau dulu. kita masuk asrama, mak jugak lah yang touching dulu. agak2 kat asrama nanti cukup makan ke, cukup belanja pakai segala. Ah! cinta tanpa syarat, kagum! T_T.

tahniah kepada rakan² yang dah jadi ibu. Selamat menjana pahala berpanjangan ^____^.

sebenarnya, hari ni adalah buat kesekian kalinya aku ke daurah BM. so, here some point to share.

cerita 1:
henset kak noma bermasalah pagi tu, tekan punya tekan gelap je. kak noma tekan dengan lebih kuat dan mungkin geram jugak. lalu datang anaknya (darjah 5),
"mak kena tekan dengan kasih sayang, telefon pun perlu dilayan dengan kasih sayang"
nota: kak noma rasa ada yang mengingatkan. InsyaAllah, BM yang sebenar adalah BM yang dapat membentuk setiap ahli bait kepada suasana Islam yang sebenar.

cerita 2:
seorang isteri menemankan suaminya ke ceramah², (memandangkan suaminya penceramah) setiap kali masa menjamu selera muncul, pasti yang dihidangkan adalah mee goreng. Si Isteri pula memang gemarkan mee goreng. Rupa²nya, setiap kali sebelum program,
Razak: enta tolong bagi ceramah kat rumah ana minggu ni, ade nak buat pengisian sikit untuk adik-adik IPT.
Si Suami: boleh InsyaAllah, eh tapi nanti enta tolong masakkan mee boleh? isteri ana suka mee.
nota: tak semestinya isteri saja yang perlu melayan kesukaan suami, suami pun boleh melayan isteri dengan memberi apa yang mereka suka ^__^. Erti hidup pada memberi.

cerita 3 (pikirkan bersama):
jika kita lihat di zaman Rasulullah, semua perkara, para suami yang buat. kerja isteri hanyalah melayan suami. dan kalau ada benda2 yang menyebabkan isteri susah nak layan suami, maka suami kena sediakan pambantu untuk si isteri untuk membereskan kerja2 lain. Tapi, kenapa orang melayu tak macam tu? kenapa di kalangan orang melayu, masih perempuan yang bersusah penat membuat semua perkara? dari memasak, basuh pinggan cuci baju, sterika, jaga anak, sehinggalah tugas2 sebenarnya melayan suami. Agak-agaklahkan, dari mana datang budaya tersebut? *thinking*

Joke:
seorang suami terlalu letih dengan kerja-kerjanya di ofis. sepanjang perjalanan pulang, dia asyik mengulangkan ayat,
"I hate my job. I hate my job"
sesampai saja dirumah, isterinya datang sambil menceritakan masalah anak-anak. kawan yang dah pening bertambah rungsing. Lalu keesokan paginya, si suami ke ofis, sambil mengingatkan dirinya,
"I love my job, I love my job"
nota: masalah di rumah dirasakan lebih besar dari masalah ofis 

Oklah kalian, aku pun da macam nak mengantuk ni, sini dulu la ye. Salam alaik!

3 comments:

Hajar B said...

saya tak puas hati!
saya tak puas hati!
merusuh merusuh

Merentas Horizon said...

hahaha.

Shakina Farhan said...

ak second! patut buat bersama2..hehe..