Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

15 September 2015

Cabaran berbekal seminggu

Idea membawa bekal ke office ni telah di implimentasikan semenjak penghujung 2012 dan awal 2013. Iaitu tahun yang sama Naurah di dalam kandungan. Pada masa tu duk rajin bawa bekal sebab ada geng, Nasyrah kena bawa bekal masak sendiri untuk memantau gula dalam darah plus kena makan healthy food. Makanan kedai biasalah kan, taktau tahap kesegaran dia macam mana.

Selepas Naurah dilahirkan, Nasyrah dah kembali makan kat kedai jer. Maybe sebab tak sempat dah la nak masak gitu gini memandangkan ada baby kan. So, aku pun mempunyai semangat yang hilang. eh, macam lagu xpdc plak kan.

Sekarang bila duk Puchong, sini tak banyak restoren melayu. Ada lah 2-3 yang boleh dikatakan memenuhi tekak melayu. Tetapi sayang sekali tidak dapat memenangi tekak melayu yang satu ini. Maka, dari pada aku skip lunch berulang kali, aku berazam untuk membawa bekal.

*panjang lebarnya lahai mukadimah*

Jadi, untuk minggu lepas cabaran berbekal seminggu berjaya dilaksanakan!! yeehuu~
*ok tahniah diri sendiri*

Isnin:
Menu Utama:- Bubur lambuk + telur masin + sambal ketuk
Pencuci Mulut:- Separuh Kuih Bulan

Selasa:
Menu Utama:- Nasi goreng udang
Pencuci Mulut:- Puding Roti

Rabu:
Menu Utama:- Nasi Lemak + ikan kembung masin
Pencuci Mulut:- Kek Coklat Moist

Khamis:
Menu Utama:- Cucur Udang cicah cili kicap
Pencuci Mulut:- Keledek rebus

Jumaat:
Menu Utama:- Bihun goreng
Pencuci Mulut:- tiada (makin malas nampaknya)

Begitulah ye jadual bekal saya minggu ini. Ha, kelas tak kelas nyahh~ siap ada pencuci mulut yuu.. ok, tak cukup healthy.. takde buah !== err ataukah perlu upgrade sediakan untuk minum petang dan breakfast sekali? or appetizer? ok, over! Masak cenggini pun asik merah jer attendance.

Orang kata bawa bekal boleh save budget. Orang kata la. Tapi aku pun tak sure, sebab aku selalu meskipun nampak berjimat, tapi kerap juga menghabiskan ke kedai2 makan mahal seperti Sushi King, Big Apple dan Chatime. Jadi, tak de lah jimat mana untuk kes aku. He he.

Sekian sehingga bertemu lagi next time!

No comments: