Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

29 December 2015

Kak Mai

"kak mai cuti jugak la sarah last week"
"oh ye ke? tula kak mai tak bagi emel mana saya nak tau"
"ko ni lebih la sarah"

sebentar kemudian dia menyambung
"esok pun kak mai cuti lagi"
"oh ye? oh sebab anak masuk form 1 ye?"
"haah, ada orentasi"
"saya dulu orentasi sebulan kak mai untuk form 1"
"oh ye?"
"haah, sekolah asrama kan.."

"tu la anak kak mai yang perempuan tu pun nak masuk asrama. tapi kak mai takut"
"ha ok lah tu, masukkan je.. takut apa? takut kena buli? ala takpe, enjoy je kena buli"
"ish ko ni sarah"
"saya dulu kena je kak, ok je. Yang penting kita ni kalau tak 'terlalu' insyaAllah ok je. tak terlalu cantik, terlalu kurang ajar, dan macam-macam terlalu lagi.."
kak mai berlalu tinggalkan aku bercakap sorang-sorang. tanak dengar dah aku membebel panjang-panjang.

Tapi, aku rasa betul apa.. kalau kita tak begitu menonjol mesti takde orang teringin nak cari pasal ngan kita. Contoh, kalau terlalu cantik. mungkin ada orang jeles. so dia pun buli la. Kalau terlalu kurang ajar, ha.. tu memang semestinya fokus untuk attack by senior. So live humbly je dulu untuk tahun-tahun awal tu. Then, bila dah naik tahun da tahu rentak dan rencah yang sesuai baru la menyerlahkan diri yang sebenar. Ahaha~

Bagi aku, para pembuli ni semua insecure belaka! Aku kasi chance je dulu dorang buli aku. Lepas gian, tapi bila turn aku jadi senior, aku tak ulang dah benda nih. Sebab aku tak suka cara tu, aku tak rasa membuli ni give any good.

Hentikan membuli! Katakan taknak kepada keganasan!

Sekian.

No comments: