Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

05 September 2018

Jom Usrah (JUS)

1.9.2018

Sebenarnya program Jom Usrah ni dah dimulakan semenjak 2013 yang lalu, tapi macam iman, ada pasang surutnya. Masa mula-mula diperkenalkan tu, memang banyak dan tak menang tanganlah nak handle. Seiring waktu dan orang-orang mula keluar masuk, layu plak jadinya.

Hence,
  restarting.

Seawal jam 7.30 pagi aku pun bergerak ke tapak program bersama ground dan gift. Sampai lebih kurang 15 minit kemudian, tak ramai yang ada lagi pun sebab peserta dijangka sampai 830 pagi. Tapi pagi tu, angin kuat, dan awan pun gelap. Ya Allah, takutnya rasa. Tak dapat nak fikir kalau hujan. Memang ada escape plan tukar tempat, tapi kalau tukar agak kesian jugak yang dari jauh, sebab walaupun tempat cadangan tu tak jauh sangat la dari Taman Jaya, tapi untuk bukan warga, tetap pening nak reroute. Aku pun couldnt afford untuk pertukaran tempat, timing aku hari ni memang ngam-ngam kalau tukar tempat mesti ada time consuming which i really hope wont happen.

Brothers dah start tanya untuk decide samada tukar tempat atau tunggu. Akupun mengeluarkan beberapa hujahan untuk nampak strong supaya depa stay, maka 3-1 kami stay. Dalam hati aku memang tak putus-putus berdoa supaya hujan tak turun. Walaupun langit memang dah sangat2 gelap menunggu runtuh, aku masih menguatkan keyakinan yang Allah takkan mempersulitkan keadaan. Berbekalkan semangat dari kisah Ledang, aku positifkan fikiran.

Alhamdulillah, Allah tahu. Awan hitam hanya tumpang berlalu tanpa singgah. InsyaAllah semoga permulaan yang baik untuk Jom Usrah. :)

Bila taaruf session dengar luahan hati sorang-sorang, betapa bersyukurnya diorang bila dihubungi, terasa macam 'i need to do this' Moga semangat ini membakar kembali, setelah lama ia tidur. 4tahun tidur! wake up gigantic dude & once a losing soul Sarah ~ Restart again.


Moga istiqamah, moga Allah melimpahkan rahmatnya kepada kita untuk terus melangkah. Betapa baiknya Allah, untuk setiap 'partner' yang hilang sentiasa ada mengganti. Benarlah, jalan ini akan diteruskan jika bukan kita, akan tetap ada. Tinggal kitalah yang memilih untuk bersama atau tidak.

No comments: