Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

16 January 2020

Nasyid

2005, Matrikulasi, Kepala Batas.

"So, apa jenis lagu yang kau suka dengar?"
"Nasyid" jawab aku.
Dan disambut dengan senyuman sinis.

Masalah ke kalau aku suka nasyid? Lekeh sangat ke? Macam tu lah perasaan aku masa tu.

Fast forward 2020.

Dah 15 tahun, lama dah sejak nasyid tak lagi menjadi genre kegemaran. Tapi, selain kesukaan, ada satu lagi yang namanya sentimental. Masih juga kadang-kadang bila nasyid lama bergema di ruang dengar, menggamit kenangan.

Pagi tadi, memandu ke tempat kerja. Saja lah layan ikim. yang ni pun rasa ada dekat 10 tahun agaknya ya tak layan. Aduh duh. Tiba2 terdengar lagu Syah Mohamed - Demi Cinta. Eh sedap pulak! Rupanya lagu lama, dah 7 tahun usia lagunya. Lagu simple, tapi maksud yang jelas.

Mungkin its about time untuk kembali ke pangkuan genre nasyid kembali? :)

No comments: