Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

30 January 2020

Trivia Thursday : Bulatan Rothmans

Di Petaling Jaya, secara lebih berfokusnya Seksyen 19 di Jalan Universiti. Ada satu bulatan lagenda yang di panggil Bulatan Rothmans. Tapi bulatan ni telah pun bertukar menjadi persimpangan Rothmans kira-kira 7 atau 8 tahun yang lalu. Masa tu baru-baru aku pindah ke Seksyen 19. Sempatlah merasa kesesakan setiap kali melalui bulatan tu masa balik kerja. Jadi sekarang lepas dah ada traffic light ni, legalah sikit.

Ok persoalannya, siapakah Rothmans sehingga terabadi namanya di atas sebuah bulatan?

Jika kalian pernah melalui jalan ini sebelum 2017. Korang akan perasan ada sebuah bangunan/ kilang berseberang jalan dengan Sin Chew Daily. Nama nya, British American Tobacco, Malaysia (BAT). Tetapi, branch ini telah di tutup pada 2016 setelah BAT menjual bangunan tersebut kepada LGB Properties (M) Sdn Bhd. Penutupan cawangan Petaling Jaya adalah di sebabkan peningkatan tax kepada rokok menyebabkan sales jatuh. berkadar langsung pula dengan hadirnya pelbagai rokok2 haram yang lebih murah.

Ok sekarang BAT ni siapa pulak? BAT adalah pembuat rokok2 'halal' yang femes2 di Malaysia. Antaranya, Dunhill, Kent, Pall Mall, dan Peter Stuyvesant. BAT muncul ke arena tembakau di Malaysia setelah merging of Rothmans of Pall Mall dan Malaysian Tobaco Company Berhad pada 3.11.1999.

Jadinya sebelum British American Tobacco berada di Jalan Universiti, adalah Rothmans of Pall Mall lah yang duduk di situ. Tepi Rothmans of Pall Mall ada bulatan, jadi lah Bulatan Rothmans. Get it? Simple. Tapi tu lah, kena rajin sikit lah membaca.

Hebat tak hebat industri tembakau di Malaysia kita ni yop?!

***

Nota sikit.

Semalam aku pergi usrah, topik yang dibincangkan adalah tentang SABAR. Balik dari usrah, aku pun bermenung, sejauh mana sabar aku ni. Setelah bermuhasabah, aku terpaksa menarik balik post yang bertajuk 'Kurang Ajor' sebelum ini, disebabkan post tersebut sangat negatif dan dipenuhi amarah.

1 comment:

Unknown said...

If you're looking to lose weight then you have to get on this brand new custom keto diet.

To create this service, certified nutritionists, personal trainers, and professional cooks united to develop keto meal plans that are efficient, suitable, price-efficient, and delicious.

Since their grand opening in early 2019, hundreds of people have already transformed their figure and well-being with the benefits a professional keto diet can offer.

Speaking of benefits; clicking this link, you'll discover 8 scientifically-proven ones offered by the keto diet.