Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

06 February 2020

Corona Virus (2019-nCoV)

Ketika post ini ditulis, dunia masih lagi di gemparkan dengan virus yang baru muncul di penghujung Januari sehingga hampir saja diisytihar pandemic. Maka selaku rakyat dan warga bumi yang prihatin, perbualan sehari-hari akan terkesan juga dengan isu ini.

Member: Corona Virus ni kan sama je macam influenza ngan yang lain-lain tu, semua simptom dia batuk, demam
Aku: (dengar je budak ni nak bawa citer ni kemana)
Member: Entah-entah dia boleh je guna vaksin flu yang lain.
Aku: (start senyum senget)
Member: Atau pun, ubat anti viral tu boleh je guna. Kita letak la dos lebih sikit. Cuba diorang try satu kat pesakit. Macam mana kita nak tau kalau tak try, Ace try.
Aku: Lain macam lah awak ni.. akk cadang, pi la amik second degree amik biologi.

Sukahati dia je ya ampun.

Member: Kan kes yang diorang yang dari Wuhan baru balik Malaysia ni kena kuarantin 14 hari. Sebab nak confirmkan diorang betul2 clear kan.
Aku: Haah
Member: Kenapa yang kes sebelum ni, yang dia (warga China) masuk Malaysia tapi bila check negatif, diorang lepas kan je masuk. Then lepas beberapa hari positif pulak. Kenapa diorang tak kuarantin siap2 time tu.
Aku: Mungkin sebab kes dia lah, diorang start buat kuarantin tu.
Member: Tak kan lah..
Aku: Ok, ataupun time awal tu diorang amik darah, dekat darah bahagian tu tak kena virus lagi. Second time tu baru amik darah yang kena virus
Member: hahahaha.. kan, kira first tu ambik darah kat tangan. Situ tak kena virus, yang kena kaki kan. Hahaha. Betul2
Aku: Hahahaha.. jom lah kita sama-sama sambung belajo, menangis orang bio dengar perbincangan kita ni.

Ahaha. Ok gais, joke around ja nih k. Janganlah serius sangat. Tajuk serius banyak dah orang lain cover, kankan? Kita santai je lah sat kat sini. Dah aku nak baca pasal pandemic H1N1 jap. Harap-harap lepas ni boleh nampak bijak sikitlah masa sembang ngan orang.


Since 2016 aku rasa boleh kata banyak kali gak lah aku datang airport ni. Tapi amazing gila semalam airport sunyi sepi. Ni bukan citer zombi kan. wuuuu~

Selamat Mengerjakan Umrah Mak, Ayah, Naim, Jiha. Moga selamat semuanya dan beroleh umroh mabrur!

No comments: