Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

10 May 2020

Review filem : Little Women & Kim Ji Young born in 1982

Lama ngat aih duk rumah ni, jadi makin banyak pulak layan movie. Disebabkan aku telah kembali solo sejak semalam. Ya, warga student yang tinggal di rumahku telah pun pulang ke kampung halaman. Maka, aku pun mengisi kekosongan hidup yang telah lama kosong dengan melayan beberapa buah filem. Mari aku komentar sikit tentang filem ini.

Little women (2019)

Filem little women ni mulanya aku nak tengok sebab tengok trailer dia, sebab warna dan latar belakang pemandangan dia cantik! Latar belakang dia macam style english lama-lama. Pakai gaun kembang dan ya kereta kuda? Sebenarnya. filem ni based on buku tau. Dan buku ni ditulis pada kurun ke 18! Penulis buku ni meninggal pada tahun 1888, so korang boleh bayanglah kut masa bila dia publish buku ni. Jadi disebabkan itu, tema dia memang tema lama lah. 

Setelah aku tengok cerita ni, pada kesimpulan aku sendiri adalah.. little women tu merujuk kepada Jo yang masih merasakan dirinya kecil/ muda/ remaja dan hanya ingin keadaan yang sama seperti mereka 4 beradik sewaktu kecil. Hakikatnya, setiap kita tumbuh dewasa, dan takkan sama lagi seperti kita yang versi anak2 dulu, bebas bermain hingga petang. Sentiasa gembira tanpa masalah.

Sedih jugak lah sebabkan Jo yang lambat 'matang' tu, maka dia dah melepaskan Teddy dia. Dia sedar tentang cinta sedikit terlewat. Ya, tapi begitulah kan, jodoh? 

Kesimpulannya, aku suka cerita ni. Macam dekat dengan diri sendiri! Kadang-kadang terperangkap dengan jiwa remaja. Bila sedar dah agak terlewat, dan kawan2 pun dah anak 3! Ahaha. 

Little Women out there, lets grow old together! We can do this. hehe.

Kim ji young born in 1982 (2019)

Ok, terus kepada cerita seterusnya, filem Kim Ji Young ni. Cerita ni, antara faktor penarik harus la Gong Yoo ya! Selain dari tu, sebab aku nampak ramai jugak yang review tentang cerita ni di FB. Jadi, why not? kan.

Cerita ni tentang kim ji young ni sendiri. Dia alami depression selepas bersalin anak sulung diorang. Kalau melayu lebih kurang meroyan ke eh? Aku pun tak pasti meroyan tu macam mana. Tapi yang cerita ni betul2 depression. Depression yang tahap sampai dia boleh wujudkan orang yang tak ada. Dia boleh tersilap tahun. Banyak faktor jugaklah, antaranya sebab dia dah tak dapat kerja lepas ada anak (kena jaga anak), lepas tu mak mertua banyak expectation. Parent sendiri pulak, selalu lebihkan anak lelaki berbanding anak perempuan. 

Cerita dia sedih sebenarnya, sebab sangat hampir dengan realiti banyak daripada wanita-wanita berkeluarga dan bekerjaya di luar sana. Dilema demi dilema yang dihadapi, sangat dekat dengan keadaan semasa. Jadi, fahamlah aku kenapa aku tengok ramai jugak yang berkomentar tentang filem ini di Facebook.

Saya turut mencadangkan cerita ni! Ada kat Netflix aku rasa.

No comments: