Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

08 October 2020

Sembang Muadz & Uwais

Hari tu bawa Muadz dan Uwais naik kelisa ke rumah PJ. Saja bawa berjalan sementara rumah dia tengah urusan perpindahan. Dalam perjalanan balik dari PJ dan nak hantar dia semula ke rumah dia,

1. Pencuri

"Eh makngah tu ada pencuri dia nak mencuri" kata muadz.Aku hairanlah jugak, mana pulak datangnya pencuri dekat tengah-tengah hiway ni kan.
"Mana muadz nampak pencuri tu?" sambil mata aku melilau jugalah kiri kanan, kut kat kereta sebelah ke kan.
"Tu kat situ"
"Mana?"
"Eh takde2, takde lah" 
Jadi aku pun assume lah dia hanya berimajinasi. Tak berapa lama lepas tu keadaan yang sunyi dipecahkan oleh soalan uwais
"Uwais ke pencuri tu?" 
Maka kami pun tergelak semuanya. Macam manalah uwais boleh terfikir macam tu!

2. Alifbata

"Mak ngah, uwais kan.. dah pandai alif ba ta" ujar Uwais
"Betul ke ni?"
"Ha, betul dia dah pandai alif ba ta dah makngah" sambung Muadz
"ok, cuba uwais baca alif ba ta"
"Tapi tsa belum lagi" sambung muadz lagi.
"ler..."

Muadz - 6 tahun
Uwais - 4 tahun

No comments: