Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

18 August 2023

All the little things (2) - PRN

Alang-alang dah bercuti ni, weekdays pun duduk rumah je. Maka PRN baru ni aku pun ikut jugalah turun berkempen. Kali ni aku tolong Kak Juwairiya untuk DUN Hulu Kelang. Kak Ju ni dulu senior masa belajar. Dia bukanlah 1 universiti, melainkan 1 persatuan. (Prove that i really socialize since my young age) Kalau ikut dia asalnya YB di Kuala Selangor. Tapi biasalah percaturan politik, akhirnya dia di posisikan untuk bertanding di Hulu Kelang melawan Azmin Ali.

Aku pergi tolong 2x je pun (macam rasa bersalah gak turun 2x je, tapi tu lah yang terbaik insyaAllah) Masa first time pergi, kerja kami adalah edar flyers rumah ke rumah dan perkenalkan calon. Time pergi tu hari Khamis tak silap. Working hours gais. kami datang jam 11 pagi. Most of the house takde orang pun, pergi kerja kan. Jadi tak dapat nak berjumpa orang sangat pun. 

Balik tu kami singgah makan, dalam trip ni ada 2 orang cikgu pencen, 2 suri rumah, 1 part time worker dan 1 penganggur. Maka, ofkos la cikgu pencen belanja! Haha. Bagus cikgu2 ni, sorang dah belanja makan, sorang lagi belanja roti buku. Berlumba lumba depa nak belanja. Syok noh!

Ok, kali kedua aku pergi, hari tu hari Jumaat. Dorang ada buat Jualan Ehsan Rahmah (JER). Kali ni kami kena edarkan flyers kepada pembeli2 yang datang JER ni lah. Barulah aku tau ada JER ni, selama ni tak tau pun. Kira macam bantuan kerajaan negeri Selangor untuk yang kurang berkemampuan. gituh.

Cara dia, kau kena datang sana. Pi amik nombor. pastu nombor kau sampai, kau bagi la senarai barang yang kau nak tu kat petugas. Murah jugak. 

Kitorang edar flyers dekat JER dan kedai makan sekitar, cepat je habis. Tapi Kak Ju masih tak sampai, jadi kami duduk la dekat kemah JER ni. Tapi geram plak aku tengok aku pun pergi ambil nombor kat pakcik tu. HAHA! Percubaan menikmati rahmah dari kerajaan negeri. Ok kan? aku B40 apa sekarang! Haha.

Disebabkan kami datang bertiga jadi makcik cadang untuk order untuk kami bertiga, tapi turnout kakak sorang tu tanak, dengan alasan dia jarang masak. Nanti tak abis2. Tapi kitorang dah order ni. Maka, rezeki kat another kakak from another kawasan. Alhamdulillah! (Oh ya, masih di belanja oleh cikgu pencen! 😝) 

Dari hari dapat sampai sekarang kakak tu berterima kasih.


Tu dia harga di JER! kita vibing gais. So join la beli2 jugak.

One with Kak Ju the calon
Us. Hari terakhir sebelum PRN

Sadly, kak Ju gagal memperjuangkan Hulu Kelang kepada Azmin Ali. Ya, nama juga undian, rakyat yang memilih. Kan? Moga segala yang baik-baik untuk Hulu Klang. 

Pengajaran dari kisah ni? Berbuat baiklah selalu, kerana kita tidak tahu perbuatan baik kita yang manakah yang dapat menyentuh hati. Dan yang lebih utama yang lebih dilihat oleh Tuhan.

Hari itu kita berpisah kembali ke kawasan dan rumah masing-masing. Moga nanti kita ditemukan lagi di syurga-Nya. aku masih mahu berteman dengan kalian meski nanti ketika kita sudah tidak lagi didunia. 💕

No comments: