Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

17 August 2023

All the little things (1) - Kak Azza

Halooo, lama jugak aku tak menaip. Terleka gais dengan duniawi. Nama je penganggur by choice tapi tu lah, apa yang aku buat pun tak tahulah. Betullah orang cakap masa lapang ni bahaya sebenarnya.

Ok, dijadikan cerita pagi ni akhirnya aku menekadkan hati untuk buat sedikit regangan. Untuk menjadikan misi ini tidak begitu stressful dan membebankan, aku decide untuk ke pasar pagi. Pasar ni letaknya di seksyen 17, manakala rumah aku di seksyen 19. Tak jauh mana pun. Dalam pada dapat briskwalk, dapat jugalah beli serba sikit makanan basah kan.

Aku pun memulakan langkah pada jam 7.45 pagi. Memang sengaja aku nak cek jugak jauh mana pasar ni kalau berjalan dari rumah. Ya, jam 8.00 aku tiba di pasar. 15 minit je perjalanan gais. lebih kurang timing aku berjalan dari LRT pasar seni/masjid jamek ke mahkamah di Dataran Merdeka dulu. Dan sebenarnya separuh perjalanan dari masa aku first year uni. Masa tu dari kolej nak ke fakulti pun 30 minit jalan kaki. Wahaaha! 

Syok-syok usha gerai, terserempak kak Azza! Lama gila tak jumpa kak Azza. Last masa rancak-rancaknya buat program dengan Masjid Bulat, Ramadhan Youth Challenge. 2016-2019. Sempat 4x jugak lah. The very last one tahun 2019 masa tu dah aku sebut2 tahun ni last. Tengok2 tahun depannya 2020 covid. Betul2 last la RYC tahun tu. Allahu, beware apa yang kita doakan gais!

Boleh cam kak Azza pun sebab dia pakai baju RYC jugak! Baju tahun 2018 rasanya. biru hijau. Sempatlah update2 sikit life semasing. Syok gak tgk kak Azza, kak Azza ni keja sendiri gais. designer. hujung2 tu aku dengar dia da start berjinak dengan videography gak. Syok kan keje sendiri, pagi2 sempat lagi nak pi pasar. working time freedom gitu. (Minggu sebelumnya aku jumpa Datin Marsinah, orang masjid bulat jugak. memang rajin ke pasar pagi rupanya geng2 masjid ni. time aku gi pasar malam tak jumpa plak. Berapa kali datin ajak ke masjid "Janganlah datang sebab program je, kalau takde program pun datang jugak lah") 

Itulah gais, nak tanak jadi manusia ni kita kena keluar jugak. Barulah kita dapat all the positive vibes. Meskipun di penuhi dengan dunia serba online sekarang ni, offline juga yang dekat dijiwa. 

Kak Azza ni, menten je dari dulu gitu je. Dia vampire ke gais? nape tak menggemuk mahupun menua? HAHA. Bila la nak kurus macam kak Azza.

k tu je.

No comments: