Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

05 September 2024

Zara - Orchid

Hari ni nak cerita tentang perfume! Seingat-ingat aku tak pernah lah into perfume mahal ni yang ada brand gitu kan. Paling dulu aku beli minyak attar atau pun onedropperfume. Dari bau onedropperfume yang aku suka tu, kadang aku cari kat pasar malam bau-bau yang hampir sama yang dijual kat sana. Dulu aku suka Inspired by Jenifer Lopez - Still. Warna pink yang eksklusif version. Tapi aku rasa sekarang dah takde keluar dah yang tu. Aku pun lama dah tak order ODP. 

Sampailah pada 2019. Trip Europe waktu tu. Trip Europe tapi yang pergi marhaen2 ni kan. Takde menda sangatlah nak beli pun. Haha! Tapi, masa masuk Zara, diorang ni duk belek2 baju. Aku macam tak berminat sangatlah baju2 ni, jadi aku pun bersidai kat perfume. MashaAllah wangi mat. Time tu aku rasa murah 16 euro gitu untuk 30ml. (jangan convert.haha) Jadi aku pun beli Zara - Orchid ni.

Memang sedap la bau dia, elegant gitu. Masa zaman tu aku ada jugak usha-usha Zara kat Malaysia, ada tak jual perfume ni. Sadly, takde. Rezekinya tahun yang sama bulan 9 aku ke Jakarta. Kat mall dia ada! Terus aku beli lagi.

Tahun 2020, ada trip lagi ke Europe, tapi tahun tu aku tak dapat pergi. Jadi aku kirimkan ke kawan untuk beli lagi yang paling besar, 100ml. Kebetulan baki duit euro tahun sebelumnya masih ada, jadi aku kirim je kat dia.

Lepas-lepas tu aku tak beli dah sebab dah tak keluar negara kan. Covid. 2020 - 2022. Hujung 2022 flight dah beroperasi, tapi travel ni masih skeptikal dan bukan suatu kebiasaan lagi kan. 

Tup-tup company close down. Oh no! Dalam lingkungan masa yang bersamaan, aku pun notis yang Zara dah jual perfume ni kat Malaysia. Banyak kali aku pegang box perfume ni nak beli. Tapi sebotol sekitar RM100 kut time tu. Kitonya jobless time tu. Aku tanam dalam hati nak beli nanti, once dapat gaji. Gaji pertama.

Ternyata hidup ini keras ya. Gaji pertama tu, cukup-cukup makan je. Memang tak cukup nak beli perfume ni. Sampai lah bulan-bulan berlalu. 

Zara being boycotted! #standwithPalestine

Zara yang dikirim pada kawan di 2020

Maka berakhirlah perjalanan bersama Zara - Orchid. Bye bye Zara. 

So whats next? 

PJ,
4/9/24

No comments: