Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

05 February 2010

info.gigi.


hai. salam rakan2 sekalian..

ini aku mahu kabarkan sesuatu..
aku ada masalah pergigian yang serius..
Terima Kasih Allah, kerna masalah ini, aku ada ruang untuk share pada kalian tentang ini..

pernahkah kalian merasa sakit gigi dibahagian geraham?tapi kalian tidak tahu dari mana puncanya?? kalau dibelek2.. tiada cavity pun.. mungkinkah kerana gigi bongsu mahu tumbuh?? ya banyak persoalan yang menyinggah kan??

jadi, ayuh kenangkan.. jika ada diantara gigi yang telah 2-3 kali di tampal dek dentist.. ada kemungkinan berlakunya pertumbuhan bakteria dibawah tampalan lama.. lalu menghasilkan sakit di seluruh kawasan sebelah muka (tempat gigi berada..) dan anda pun akan confuse dimanakah punca rasa sakit itu..

inilah yang baru aku discover sekejap tadi..

mana aku dapat?ini,

When the pulp becomes inflamed.. pressure begins to build up in the pulp cavity exerting pressure on the nerve of the tooth and the surrounding tissues. Pressure from inflammation can cause mild to extreme pain, depending upon the severity of the inflammation. Often, pulpitis can create so much pressure on the tooth nerve the individual will have trouble locating the source of the pain, confusing it with neighbouring teeth[sumber:http://en.wikipedia.org/wiki/Pulpitis]

kalau sakit dan belum sempat jumpa doc, bleh ambil ibuprofen (aku pun xpenah tau ubat ni yang mana satu..) Info ni aku tau dari sini,

if the pain is prolonged and severe, painkillers such as ibuprofen (eg Nurofen)may provide some relief. Remember even if the pain goes away, without treatment it will eventually become worse. [sumber : http://www.netdoctor.co.uk/achesandpains/toothache.htm]

tapi lepas makan ubat.. jangan lupa jumpa doc gak.. takut akan lebih teruk sakitnya dimasa mendatang.. paling2 kena buat RCT atau cabut jer terus..

*bagus aku nasihat orang..tapi aku pun xpergi lagi jumpa doc. kihkih (semoga Dr Anand sudi menjadikan aku patient beliau.. )

sharing is caring.thanks untuk kesudian membaca..

2 comments:

izyan said...

wah.. thx 4 d info..
kak sarah bole simpan dl x sakit tu?
jd patient sy utk thn dpn n thn2 akan dtg. hehe gurau2. moga cpt sembuh~ :)

Merentas Horizon said...

haha. macam tu la kan.. tp xpe.. nanti akk simpan yg lain2.. yg ni xleh tahan..