Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

15 November 2010

Upset Stomach

kesian perut tu, sedih bunyinya..

Hari ini suka untuk aku ingatkan kalian semua, dalam menjalani hidup hari-hari seringlah yakin dan percaya, sesungguhnya semua yang kita ada hari ini dengan hikmah Allah yang tersendiri. Meski baik ataupun terasa perit ketika menghadapinya.

Hari ni aku diserang sakit perut (so called pedih ulu hati jugakla) seawal jam 4 pagi.. sakit die, xleh nak mengerekot mahupun berbaring tegak. Setelah membuat cubaan2 untuk muntah (dengan harapan mengurangkan rasa senak di perut), akhirnya aku muntah dan mengalami CB sedikit. Tapi, Alhamdulillah.. boleh jugaklah sambung tido balik untuk sekejap, sebelum berkumandangnya azan Subuh.

Aku ingat nak amik MC je hari ni, tapi ada banyak hal tak setel kan.. jadi ke ofis jugalah. Singgah di 7-eleven dan mendapatkan actal. Rasa2nya macam berkurang sedikit tapi, senak/sebu tu masih ada. ok, hikmahnya..

Aku mula lah google2 pasal upset stomach ni.. meh aku share kan kat korang sedikit fakta..

Punca Kesedihan Perut
1. Makan terlalu laju / makan benda pedas.
2. Keracunan makanan atau di hinggapi virus (ini jika disusuli muntah2 dan cirit birit)
3. Komplikasi ubat
4. Alergik makanan tertentu

Bila kita mengalami Kesedihan Perut,
kita akan rasa tak berselera untuk makan, jadi disyorkan untuk minum peppermint tea, ginger or baking soda (ginger and baking soda bleh lah nak campur dalam air atau minum begitu saja)

Meskipun tak rasa nak makan, kita kena makan gak. Jadi apa yang kita perlu dan boleh makan?
1. elakkan makan makanan pejal untuk beberapa ketika
2. bila dah nak start amik makanan pejal, mulakan dengan nasi atau biskut (both mudah hadam)
3. pisang adalah makanan terbaik untuk mengubati kesedihan perut
4. Makanan dari sumber tenusu, kekacang, buah sitrus, coklat, kafien dan makanan pedas adalah sangat ditegah pengambilannya.

Peringatan:
Usually, upset stomach is a minor digestive problem and can be cured with some restriction in diets and with the help of common home remedies. In case, you find some danger signs like bloody stools or vomit, black stools, fatigue, loss of weight etc., then it is likely that the upset stomach causes could be serious. In that case visit your doctor immediately.

Baiklah, sekian dahulu perkongsian hari ini.. alih bahasa dari sini.

5.54pm
PhileoD

No comments: