Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

13 February 2011

Mohd Shah

Agak-agak apa yang kita buat pada 1 Jun 1999?

waktu tu, aku amik UPSR. tapi UPSR hujung tahun kan? so ini baru pertengahan tahun. Mungkin sekadar sibuk memikirkan kelas tuisyen, kelas tambahan. Sibuk bermain dengan kawan². Sampai aku terlepas satu episod penting, iaitu kes sula Mohd Shah.

1999 - 2011 dah 12 tahun. Budak tu pun dah 24 sekarang. eh eh sebaya? Dan untuk 12 tahun tersebut beliau terpaksa bergantungan dengan peralatan hospital. dubur koyak, pundi kencing hancur. fuhh~

tak dapat aku nak bayang kan.. T_T dan 4 tahun yang lepas ayah kepada Mohd Shah ni pun telah kembali ke rahmatullah. Oh! betapa tabah hati seorang mak yang menjaga beliau.

Mak cik tersebut hanya bekerja di pam minyak. Tapi, kt NLKO tadi, memang jiwa kental betul makcik tu, tak de pun mata berkaca-kaca ataupun merah². Mungkin cerita tu dah lama, mungkin jugak sebab dia redha dan pasrah pada ketentuan Allah.

dan satu soalan yang menyentuh di hati adalah
"nanti satu hari kalau saya dah tak ada. siapa yang akan menjaga Mohd Shah"

memangkan, hati seorang mak.. tak da lain melainkan kebahagiaan anaknya.

Nota & Pengajaran:
1. Jika bergantung kepada suami, suami akan pergi, jika bergantung kepada Allah. Allah tak pernah tinggalkan kita.
2. Dunia ni dipenuhi dengan orang² yang aneh. Kadang-kadang kita tak buat jahat kat org pun kena juga. So, byk2 lah berdoa dan amalkan mathurat.
3. Semoga yang terbaik untuk Mohd Shah.

NLKO - Nasi Lemak Kopi O

No comments: