Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

10 October 2019

Ayat Muadz

Muadz ni kecik lagi, baru 5 tahun. Taktaulah dia belajar bercakap dari mana. Tapi, cakap macam orang tua.

Di rumah kampung ada kucing. Takdelah bela sangat, tapi kucing yang datang dan akhirnya menempel kat rumah. Muadz dan adiknya suka benar main kucing tu. Mungkin sebab kat rumah sendiri tak de dan tak boleh bela kucing.

Cantik

Masa aku tengah cuci pinggan kat dapur, kucing ni asyik nak bergesel kat kaki aku. Rimas jugaklah, jenuh mencuba untuk menepis ke sana sini.

"Kucing ni manja mak ngah" kata Muadz sebelum menyambung.
"Dia suka manja dekat orang cantik, sebab tu dia datang kat mak ngah"

Sedap

Malam tu, ada makan malam dengan keluarga. Aku naik kereta dengan Muadz. Sebabkan aku baru je beli buku 'Mistik Alam Melayu' masa singgah kat Big Bad Wolf Ipoh, jadi aku bawalah sama buku tu. Saja aku baca dalam kereta, baca kuat-kuat nak kasi Muadz dengar.

"Lajunya makngah baca" kata Muadz
"Pastu nak makngah perlahan kan ke?"
"Eh takpe, sedaplah makngah baca. Muadz suka dengar. Bacalah lagi"

Muadz, Ayen, Ekal.
Amacam, hebatkan?
Agak-agak dah besar esok macam manalah ni. Harap mak bapak dia tabahlah nak handle surat peminat nanti. Eh, time tu agak2 masih ada orang layan tulis2 surat ni ke? ahahaha.

2 comments:

Awanis Azizan said...

sweet talker la Muadz! haha. makngah mesti berbunga2 dalam hati tu. budak2 kan jujur. haha

Merentas Horizon said...

Gila tak berbunga.. tak pernah org puji gitu. Walaupun, myb dia pun main sebut je. Hahaha