Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

17 October 2019

Tukar Bateri Kereta 2019

Macam biasa, tulisan ni demi memudahkan ingatan di masa depan. Sebab nanti lagi setahun dua mulalah menggagau bila last time tukar bateri. Camtu.

15/10/2019

Alkisahnya, malam tu aku pergi usrah. Masa tu minyak dah tinggal 2 bar. Jadi aku pun fikir2, ok nih balik satgi bolehlah singgah stesyen minyak, isi siap2, tak kalut sangat nak pergi kerja esok.

Usrah hari ni, alhamdullillah lancar. Around 10.30 tutup majlis dan bersurai. Ara, Su dan Balqis nak makan dulu di mamak sebabnya Ara tak dinner lagi, direct ke usrah dari ofis.

Aku tak join (pada asalnya) sebab ingat nak cepat balik, ada kerja design sikit nak kena siapkan. Aku pun masuk kereta. Start enjin. Ok takde bunyi. bertenang. start lagi. oh men. Dia buat dah. Aku pun fikir, ni salah bateri ke, salah minyak tak cukup. Hmm. Yang buat aku confuse sebab, usb boleh main lagi. Tapi aku pasang je lampu, terus mati. enjin memang tak leh pegi. Tak klik pun.

Maka aku pun tutup pintu kereta, kunci secara manual, dan melangkahlah ke mamak. Lega sebab diorang sambung makan dulu sebelum balik (Nampak tak, ada hikmahnya makan malam. Ahaha) Sebelum apa2, aku whatsapp jugak member yang husband nya mekanik, tapi nasib tak menyebelahi, laki dia ada job kat KL. Maka, Ara tolong callkan bateriku, Balqis tolong loankan duit dan Su tolong teman sampailah setel penukaran bateri.

Ok for info, bateriku ni bila dia mai, dia akan checkkan dulu, bateri tu memang dah perlu tukar atau belum, kalau belum then takde la dia tukar. Dan takde caj untuk check. Kalau dia tukar bateri tu, then confirmlah korang kena bayar kan.

Tapi! Kejadian aku ni dah lepas jam 11 malam. Perkhidmatan bateriku ni 7-11pm, lepas dari masa tu dorang masih terima call, cuma untuk mekanik/runner yang nak tukar bateri ni dia sub kan kepada agent. Untuk kes aku ni, agent yang datang dari MyAssist. Jadi, bila dia sub kepada ejen camni, adalah caj tambahan sekiranya datang untuk cek sahaja. Kalau betul memang kena tukar bateri takdelah caj tu, korang bayar je harga bateri seperti yang dipersetujui. Masa korang call nak minta khidmat mula-mula tadi, dia akan bagitau harga siap2, so korang boleh prepare awal2 dah harga tu.

Not badlah, brader MyAssist ni pun perform gak, knowledgeable. Banyaklah info2 yang dikongsikan. Dia cakap, isu dengan myvi lagi best memang selalunya kalau bateri nak mati, dashboard punya info akan lari2 sikit. Sempat jugaklah dia tengok2 kan saga Su lepas siap pasang bateri kereta aku. Bagus budaknya, meh nak rating sikit. Eh tak tau kat mana nak bagi 5 bintang. (Zaman sekarang kan, semua nak rating)

So, hari tu aku balik dalam 12.30 tengah malam. Sampai rumah, memang takde makna lah nak buka laptop lagi.

Kos hangus: RM231.00 (Bateri GP Gold)



Ok, till then.

No comments: