Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

05 October 2019

Tahan, sebuah kesyukuran [end]

Kuala Tahan yang dirindui. Rindu tak? hehe.
Ok sempena telah sebulan berlalunya trip Gunung Tahan, maka moleklah kiranya aku mengutip hikmah-hikmah yang aku nampak dalam trip ni, hikmah, muhasabah dan sesuatu yang sesuai untuk dikenangkan barangkali.

Pada aku trip tahan ni, despite of all the flaw, (newbie camping, xde strong figure dari GSB yang join) atleast we know that we grow. When there is no others left.

Masa broga jumpa dengan gigirl team Tahan 1.0, bila diorang dengar lineup kitorang diorang macam terkejut jugak. Sebab memang takde yang strong pun! (Sebenarnya bukan takde, tapi taktau. Sebab semuanya orang yang baru kenal) Tapi bila diorang punya respond macam tu, sikit sebanyak down jugaklah. Walaupun demikian, masa tu memang aku takde lah rasa, disebabkan ini sampai nak back off. Gogo Tokie kut! Hehe

You never know how strong you are, until being strong is your only choice.

Benarlah, apa-apa yang terjadi pasti bersama hikmahnya.

1. Lineup takde lah padu teruk. Tapi kepaduan yang mencukupi untuk saling melengkapkan.

2. Cuaca baik. Lepas aku masuk hutan Tahan, baru aku menyedari tentang possibility kepala air dan terkandas di hutan sebab air naik dan tak boleh cross sungai. Ahaha! Tapi Alhamdulillah, Allah Maha Tahu kemampuan hamba-hambaNya, kami tidak diuji dengan ujian yang ini. Hujan turun pada hari pertama dan keenam. Disebabkan ini juga, kitorang dapatlah menikmati view 360 sepanjang Bonzai - Botak - Puncak - Gedung. MashaAllah.

3. Kecederaan yang tidak serius. Memang ada je line up yang cedera. Tapi tidaklah teruk sehingga terpaksa mengganggu perjalanan pendakian. Sangat tak boleh nak bayangkan kalau kena patah balik. Allahu..

4. Tak jumpa binatang. Yang ni tak tau lah pandangan orang lain macam mana, tapi pada aku ok sangatlah tak jumpa apa-apa dari jumpa! Aku takut aku pengsan dulu sebelum lari. Nauzubillah.

5. Tak jumpa hantu. Haha! Ok, maksud aku something yang tak patut kita nampak/dengar. Lepas balik ni, ada pulak aku jumpa blog2 (trip lain) yang cerita, ada terjumpa bunianlah, tidur terkalihlah.

6. Dapat sunrise dan sunset di puncak Tahan. Kalau ikut planning asal, kami akan bermalam di botak dan bergerak sebelum subuh untuk sunrise di puncak Tahan. Rupanya susunan Allah, kitorang slow sangat jadi masa perjalanan tu terjarak menyebabkan kami sampai puncak nak senja dan esok nak gerak dapat layan sunrise jugak. Subhanallah!

7. Balik naik bot! Ok yang ni aku suka! Sebab? Barulah sesuai dengan hiking vcation. Ada elemen vacation pada trip. Wuhu~ Atleast, perjalanan panjang yang melelahkan ditutupi dengan penutup perjalanan yang menyenangkan. Aduh teringat-ingat lak view menyelusuri Sungai Tahan.

*Harap hikers tegar tak kecam lah, "acah buat Trans Tahan M2K, tapi balik naik bot" Tenang brader sistur, kite tak kejar mileage pun naik gunung ni. Kehkeh.

Untuk trip Tahan ni sebenarnya, bukanlah perjuangan untuk mengejar puncak tertinggi semenanjung pun. Tapi lebih kepada mencuba sejauh mana diri kita mampu keluar dari comfort zone kita. Sejauh mana kita boleh praktik kan apa yang kita tahu/belajar selama ini.

Mampukah kita rasional di waktu yang tegang dan penat.
Sudikah kita untuk menginfakkan tenaga ketika tenaga kita pun dihujung tanduk.
Adakah masih boleh bersangka baik dengan kawan-kawan lineup ketika mental block.
Sabarkah kita nak layan keperluan2 kawan2 kita yang mencuri masa rehat kita.
Ikhlaskah kita dalam melaksanakan satu2 tugasan.
Bersegerakah kita dalam menghulurkan bantuan.

Allahu. Banyaknya yang masih kurang. Moga kita terus diberi kesempatan untuk menjadi The Best Version of Ourselves! 💖




the end.

#pewaibergema

3 comments:

Sutera Maya said...

Nice ending...love u kak Sarah...

Merentas Horizon said...

TQ fan, love u too~ nanti boleh claim badges top fan (^^,)

Prince Akira said...

Cm mane nk dpt badges top fan..plus suka quote nie "You never know how strong you are, until being strong is your only choice"..ape2 team work 7 hari 7 malam kita smua tue yg tbaek..saling melengkapi satu sama lain..x berkira mahupun myalahkan satu sama lain..msing2 fikir stu matlamat ape nk buat utk memudahkan urusan org lain.