Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

04 April 2020

#mco #day18 - Azan

Sebuah Jurnal #mco #covid19
#day 17

Azan

Subuh ni overwhelming, sebab? Subuh ni ada berkumandang azan! Dah berapa lama takde azan. Rasa masam baru balik Malaysia setelah sekian lama. (Bajet2 melancong negara bukan Islam, takda kedengaran laungan azan)

Selain dari itu, sekarang ni telco ada bagi 1gb data percuma setiap hari. Celcom akan auto kredit dalam baki sementara hotlink kena claim setiap hari. Apa nak di gunakan untuk kebanjiran data ini? ya, itu dia.. Winter Sonata! Dulu masa cerita ni keluar, aku tak dapat tengok sebab sekolah asrama kan. Masa tu cerita korea yang sempat tengok, The Sad Love Song/ Sad Sonata sebab citer tu tayang time 2005 ngam2 tengah cuti SPM. Sempat pulak habis layan sebelum masuk matrik. Kwon Sang Woo!

Semalam, aku saja lah duk usha blog-blog adik beradik. Which is sekarang ni, memang takde dahla yang menulis kecuali aku. Tengok dulu-dulu orang tulis macam nearly everything lak kat blog en? Luahan perasaan pun ado. Yakinnya kamu!

Sebuah Jurnal #mco #covid19
#day 18


Bincang dengan kak siti semalam, kami buat kesimpulan, muazin kawasan ni hari tu maybe suspected covid. So, tak dapat la dia nak azan. Sebab ni dah lepas 14 hari jadi habis dah la kuarantin dia kan. Maybe dia pun jemaah tabligh kut noh? hehe. Apa lagi lah mampu dibuat duk rumah hari-hari, assume jelah. Kita takda dalam group wasap ahli surau perumahan. haha!

Winter Sonata (2002)

Hari tu tengok Kingdom, habis kingdom layan Prison Playbook. Dah bosan layan cerita-cerita baru, layan cerita lama lah pulak kan!

Masa drama ni tengah halyu kat Malaysia, masa tu aku sekolah menengah dan kat asrama. Jadi, tak dapatlah aku menyertai gelombang kebangkitan kdrama di Malaysia. Ahahaha~ Untuk yang tak tahu, hobi aku dulu menonton televisyen. Cerita negara mana je aku tak tengok?

Jadinya, di masa senggang ni .. aku pun tengok lah citer ni, nak tengok jugakla apa yang syok sangat sampai boleh jadi tarikan pelanconglah Pulau Nami tu kan! Sekarang baru episod 15. Kan Jung Sang dah eksiden kali ke-2, dah dapat sikit memori dia. (Tapi aku agak, Jun Sang dengan Yoo Jin ni adik beradik. Trend cerita zaman tu kan selalu terpisah masa kecik, anak tertukar. hilang ingatan) Fuh, mencabar betul tengok cerita lama ni.. slow dia lain macam. Hari tu aku tengok Autumn in My Heart pun boleh tahan penuh kesabaran jugak lah nak habiskan.

Kes Kematian Covid-19

Kes kematian disebabkan covid di Indonesia telah mencecah 188 orang hari ini, menjadikan jumlah kematian di Indonesia lebih banyak dari Korea Selatan. Seram. Oh kalau agak-agak bosan sangat PKP tu, aku tambahkan 2 link kat bawah ni boleh lah korang baca2..

https://www.visualcapitalist.com/mapped-us-senior-population-covid-19/

https://www.visualcapitalist.com/the-math-behind-social-distancing/

Ok lah tu je kut, aku nak abiskan lipat kain ni, sambil kumpul semangat nak menjalankan tanggungjawab ketua keluarga. Tapi tu lah, guruh berdentum kemain dasyat ni. Seriau jugak nak keluar rumah.

Till then,

4.09 petang,
Seksyen 19, PJ
(Red Zone Covid-19)

No comments: