Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

18 April 2020

#mco #day32 - hidup

Sebuah Jurnal #mco #covid19
#day 32

Suatu bauan yang harum melalui rongga hidung ketika Maghrib sudah dihujung waktunya menunggu Isyak tiba. Bau perfume yang entah dari rumah atas atau rumah bawah aku tidak pasti. Aku hanya menciumnya di angin lalu ketika sedang duduk ingin memulakan dairi PKP yang makin kerap tergendala. (Semakin takde life agaknya, so nak tulis apa pun dah habis idea)

Aku menghampiri tingkap untuk terus tenggelam bersama bau yang harum itu. Tapi, hmmm.. dihujungnya ada bau rokok. Cis! Baru je nak hairan tadi, sebab memang kadang-kadang aku akan bau asap rokok bila duduk di sini. Tak jadi parasarah nak start cerita mistik. Mungkin brader baru lepas mandi untuk hari ni, then sembur perfume sebab nak lepas gian lama tak dapat pakai perfume pergi ofis. Lepas siap berdandan, barulah dengan gembiranya merokok di pinggir jendela. 

Ahaha. Dasyat gak imaginasi aku nih. Patutnya aku gunakan imaginasi bernas dan geliga ni untuk sesuatu yang menghasilkan keuntungan. Kan? Tapi apa ya? 

Ok, hari ni dah hari Sabtu, semakin susah sebenarnya untuk mengingat hari akhir-akhir ini. Harap-harap Ramadhan sampai nanti aku masih ingat hari. dan aku ingat yang kita telah memasuki Ramadhan. Ada 5 hari je lagi nak masuk Ramadhan. Laju betul tahun ni. Dah bulan 4 tau 2020 ni. 

Hari ni aku duk layan 1 series kat Netflix gara-gara adik bongsu punya cadangan, tapi aku tak bercadang untuk review tentang series tu sekarang. Cuma nak ceritanya, tiba-tiba aku teringat seorang kakak dekat mahkamah yang aku sempat kenal. Kenapa sempat? sebab baru-baru ni dia dah pindah keluar dari mahkamah, gi mahkamah lain pulak.

Sebelum dia pindah tu dia ada lah spill sikit tentang life dia, the frustration, the guilt? the thing yang dia harap dapat content dengan perkahwinan dia, tapi its totally not. Sepanjang dia cerita tu, aku dengar je lah, takkan aku nak condemn kan. Sampai saat dia nak pindah keluar tu pun dia ada rasa sedikit sesal dengan perkahwinan dia. Aku rasa mungkin dia tak sesal kut, hanya dia penat. You just need rest sis, clear up your mind, and give it another try.

Kehidupan ni, makin lama kita mingle with people makin cepat kita belajar tentang hidup. Banyak perkara yang sebenarnya kita takkan faham kalau kita meletakkan logik kita untuk keadaan mereka. Ambil sedikit masa untuk mendengar, dan cuba bayangkan kita sebagai mereka. Mungkin dari situ, kita akan belajar melihat dari sudut yang lain. Tuhan jadikan kita 2 telinga, pasti untuk kita lebih mendengar, kan? Tapi hanya dengan satu mulut, manusia lebih mudah prejudis dan menghukum dari cuba mendengar untuk memahami dan menjustifikasi dengan lebih benar.

Oh berbalik pada kakak tu, aku harap beliau baik-baik saja. Semoga PKP ni menautkan kembali perhubungan kekeluargaan dia dan keluarga.

Alhamdulillah, rambling sikit dapat satu post. Oklah, maybe its time to sleep now. Till next time peeps. Ready ke tak nak Ramadhan ni gais? hehe. 

11.00 malam,
Seksyen 19, PJ
(Red Zone Covid-19)

No comments: