Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

10 April 2020

#mco #day24 - extend

Sebuah Jurnal #mco #covid19
#day 24

Sedar tak sedar dah 6 hari skip tak menulis jurnal. 

Berita Kematian 

Kelmarin mendapat kabar duka dari negara sebarang, berangkat pulangnya penyanyi Glen Fredey pada usianya ke 44 tahun. Sempat terkenal lah jugak glen ni kat Malaysia, since lagu duet dengan Amy Mastura masa tu, Dengarkanlah.. selain tu lagu Januari.

Agak terkejut jugaklah sebenarnya, lagi-lagi sebulan sebelum baru je dengar berita kematian Ashraf Sinclair. Tapi itulah kematian kan? Tak dapat tidak, kematian-kematian ni, tercetus jugaklah difikiran, bila pulak turn aku. Dan masa turn aku tu, macam mana lah agaknya aku mati. hmm.

Lapik cawan


Masa aku kecik, aku selalu nak rebel tentang penggunaan piring untuk lapik cawan. Bagi aku ia agak membazir sebab instead of kita basuh cawan je, kena tambah kerja untuk basuh piring juga. Piring cawan ni gais bukan dia boleh guna pulak untuk makan bihun yang dihidang bersama teh o panas tu. Ada piring lain pulak untuk bihun. Nampak, berapa dah perkara perlu di basuh tu? 

Seiring usia, to be exact now di musim-musim PKP ni, barulah aku makin dapat rasa kepentingan penggunaan piring ni. Sebab bila kita minum, then ada stain atau lebihan air yang tumpah kat sekeliling cawan tu, tak terus kena meja, akan bertakung dalam piring. Lagi pulak kalau air tu ada ais. Memang nampak sangat kepentingan piring tu. Dulu masa kecik tak beli meja kan. Pedulik apa. Sekarang meja dah beli sendiri, papan meja plak jenis habuk2 je. Kena air sikit je kembang. Ha barulah nak sedar diri dan menginsafi diri. Ahaha.

Banyak benda yang memang memerlukan masa untuk faham. Dan kadar masa itu berbeza beza mengikut manusia. 

PKP dilanjutkan

Ya kawan-kawan, seperti yang semua dah dengar berita kan? PKP dilanjutkan untuk fasa ke-3. Puasa dalam PKP lah kita ya!

Till then,

4.09 petang,
Seksyen 19, PJ
(Red Zone Covid-19)

No comments: