Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

18 January 2011

Bisnes dan MLM

tak salah rasanya berbisnes. selain dari hadis nabi pun mengatakan 9/10 dari punca rezeki adalah berasal dari perniagaan. tambah² bukan sedikit para sahabat yang merupakan usahawan. malah menjadi penyumbang yang besar lagi kepada perjuangan Nabi s.a.w.

Subhanallah! besar betul sumbangan sebegitu.

belakangan ni, biasa aku dengar tentang perniagaan yang bercirikan MLM ni, dengar kabar mudah dapat untung berlipat ganda. ni kan bersumberkan perniagaan jugak. apa lah salahnya kalau nak ikut menceburkan?

ok. tak kisah. nak ikut ke tak itu hak masing². ijtihad individu untuk membangun diri dan ummah. lagipun banyak la pandangan² orang tentang MLM kn.

untuk aku sendiri, aku tak prefer, kerana ada yang aku ragu²kan tentang perniagaan berbentuk MLM ni. syubhah itu lebih menghampiri haram kn? jadi aku rasa lebih baik jika aku tak mencebur memandangkan aku pun ragu² kn? tp jgn bmbg. itu pndangan aku saja. kalau kalian yakin, proceed. aku takkan gesa atau melobi kalian untuk tidak ber-MLM.

berbalik pada point. bila dah MLM @ bisnes ni.. kalian buatlah bersungguh-sungguh dan habis daya. biar profitnya berbaloi-baloi. tapi ingat..

sekuat mana pun kita berbisnes.. keluarga jangan lupa.. dakwah juga jgn dilupakan.. kerana hakikatnya.. jalan panjang kita didunia ini.. kita juga sedang berdagang dengan tuhan.. ^____^

"soal keuntungan mah, biar Allah yang ngasi, kita sendiri sedang bedagang dengan Allah" - Pak Jalal (PPT 4)

"Wahai orang yang beriman! Maukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? Iaitu kamu beriman kepada Allah dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui"
[As-Soff: 10-11]


Phileo, PJ

No comments: