Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

05 January 2011

Syukur

dalam kehidupan sehari-hari kita selalunya jarang bersyukur. bersyukur ni kepada Allah, jika sesama manusia perbanyakkanlah berterima kasih.

macammana kita nak tahu kita ni bersyukur ke tak? boleh lihat sahaja kadar kita berterima kasih. adakah kita selalu mengucapkan terima kasih setiap kali orang berbuat baik kepada kita? jika ya, sejauh mana kita meletakkan nilai dalam ucapan terima kasih itu. Adakah sekadar basa-basi dipinggir bibir, atau jelas memaknakan dari hati apa yang kita ucapkan dibibir itu?

Renunglah sendiri eh.

itu baru satu bab iaitu berterima kasih, sekarang soal bersyukur. tanda² bersyukur boleh kita lihat dalam kehidupan sehari-hari. orang yang bersyukur takkan datang bersamanya rasa amarah, dengki atau sakit hati. syukur akan lahir bersama perasaan kasih dan sayang.

kerana mereka bersyukur, jadi rasa itu mereka ingin kongsikan kepada orang sekeliling. mana boleh perasaan kesyukuran itu diresapi oleh hati² lainnya, jika tidak bersamanya perasaan kasih.

lagi satu, tentang marah. Berhati-hatilah bila perasaan marah itu muncul, kerana marah itu selalunya menyebabkan kita terasa lebih besar dari orang yang kita marah, menyebabkan kita rasa kita lebih betul dari orang yang kita marah. lupakah kita yang lebih baik dan Maha Baik itu adalah Allah? jadi, kenapa pulak kita nak rasa kita lebih baik/hebat dari orang lain. kan? So, tak perlulah marah².

syukur pula akan memberikan kita hidup yang lebih baik. Bersyukur dengan apa yang kita ada menyebabkan kita berlapang dada dengan setiap yang terjadi kepada kita hari-hari. Jangan sesekali kita sesal dengan apa yang kita peroleh hari ini, kerana semuanya telah ditetapkan.

Belajarlah bersyukur, untuk hidup yang lebih baik ^______________^!

*mujahadah itu perit kan? kerana syurga itu mahal harganya..

PileoD,
12.44pm

No comments: