Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

15 January 2011

Keajaiban Doa

Alhamdulillah, di hari Sabtu yang damai dan indah ni, Allah buka kan lagi pintu hatiku dan bisa menggerakkan jasad untuk ke Masjid UIA PJ untuk menghadiri Daurah Pemuda Pemudi Harapan.

Tajuk hari ni adalah Manusia dan Kebenaran(Al-Haq).
[ok aku huraikan dlm versi paling ringkas]

1. Pada asasnya manusia ni telah dibezakan dengan haiwan dengan kewujudan akal.
2. Akal ini membantu manusia menimbulkan persoalan² yang mencetus rasa ingin tahu.
3. Manusia itu mendapat ilmu melalui, pengalaman dan pembelajaran.
4. Adakah dengan akal sahaja sudah cukup?
5. Namun, akal hanya mampu mencernakan perkara yang logik. Bagaimana dengan kisah Israk Mikraj? adakah logik? disini membuktikan, akal sahaja tidak cukup demi mendapatkan kebenaran.
6. Untuk mendapat kan kebenaran kita perlu sentiasa merujuk kepada Al-Quran.. ^__^
#untuk perkongsian lain, boleh rujuk di [1]

Ok habis cerita daurah.

point hari ni tentang keajaiban doa kan? alkisah..

semalam, akupun reviselah adik-adik yang nak datang ke program hari ni, adik² aku ni 2 orang je boleh dtg.. maka aku minta sajalah mereka ni merempit dari PPUM ke masjid UIA PJ kan.. xjauh mana pun. tapi adik ni tak reply pun.

tup tup nak dijadikan story, petang tu aku try tny kat hajar kut ada kereta dari UM yang masih kosong kan. OH! Alhamdulillah, memang ada. maka aku bagitau update gembira ni kepada adik² PPUM.

'Alhamdulillah kak, pening sy fikir tadi.. purse saya hilang. lesen dalam tu. hmm tggu kt 6th pukul berapa esok?' - sms dia.
Aku dalam hati, what?? purse hilang, tetapi begitu steady? ok fine. aku yang gabra sangat kut.
'camner boleh hilang.da report polis?' - aku
'hilang time posting. xtau la kak, saya ingt nak tunggu dulu. biar la dulu' - dia

setelah bagi sepotong dua sms bagi tenang jiwa kacau, aku forward kn makluman tadi kepada ahli usrah yang lain..mohon banyak2 untuk sama-sama berdoa.ya lah kan, nak pegi tolong bantu mencari confirm tak mampu lah kan. jadi doa sajalah. [doakan senjata orang mukmin]

pagi ni aku jumpa dia di Masjid tanya perkembangan.
"Ya Allah kak. Baru kejap tadi maya call. Dah jumpa, ada sorg guard tu, dia jumpa. kebetulan hari tu saya fotostet ic maya, jadi dia cam alamat dalam ic maya.guard tu jiran sekampung maya, so dia yang call mak maya. skrg maya nak pegi amik kat pakcik tu."

Alhamdulillah..

Subhanallah! macam tak percaya kan? kalau adik ni tak tolong fotostet ic kawan dia kan, entah macam manalah nasib dompet tu.

Pengajaran:
1. Rajin-rajinlah tolong kawan ek ^___^
2. Banyakkan doa, dan yakin dengan doa tu! InsyaAllah, Dia yang memberi dugaan pasti Dia jugalah yang memberi jalan keluar
3. Semua yang terjadi berhikmah. InsyaAllah, laluilah dengan tabah dan sabar.

*hari ni tak bawa kamera pulak. macam manalah boleh tertinggal! tak dapat nak share some picca kan.
*maaf untuk program minggu depan, aku tak dapat nak join, hak terhadap ibu bapa pun perlu kita penuhi kan? dah dekat 2 bulan xbalik perak ni.

sekian untuk sedikit perkongsian hari ini.

No comments: