Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

13 December 2019

South Trip 3 - Muar

7 Disember, Sabtu

Hari ini hari kedua berada di Johor. Pagi ni ayah ajak berjalan di sekitar Johor Bharu, memandangkan aku belum mandi dan telah dirasuki hantu Friends semenjak di Melaka, maka aku tak ikut serta. Hanya kak Siti yang ikut. Amin masih tidur kerana balik lewat jam 2 pagi semalam. Semalam masa melawat Shidah, Amin tak ikut, lepas kami balik baru dia keluar di ambil sepupu. Ikut majlis berinai agaknya?


Aku sambil menggosok baju, sambil tengok netflix dan menghabiskan makanan2 yang ada. Mak dan ayah di bawa makan kacang ful oleh Kak Siti. Takkan lah datang JB tak makan kacang ful kan. Lepas makan, tapau nasi untuk aku dan Amin. (Makan lagi? waduh2)

Dalam lebih kurang 11 pagi, Andak dan keluarga pun tiba. Sambil tu kami pun mengemas barang berdikit-dikit. Pukul 12 nak checkout dah ni. Kemas-kemas semua, dan kami pun mencari destinasi seterusnya untuk bersidai. Almaklumlah aturcaranya keluarga pengantin lelaki berarak jam 2. Nak lepak kat homestay pengantin, macam super penuh pulak. Jadi antara Tesco atau masjid? Ahaha, dimenangi oleh Tesco. Sampai Tesco, dah Zohor dah pun, jadi masuk-masuk terus solat. Lepas tu tak kemana dah, oh ada beli karpet. Jauh2 tau gi beli karpet sampai ke Pasir Gudang.

Jam 2 petang kami tiba di perkarangan rumah pengantin perempuan. Kena tunggu lagi 30 minit sebab pasukan kompang tak tiba lagi. Oklah, sambung bersidai. Lebih kurang 2.40, perarakan masuk. Ya Johor kan, so kena lah tol. Lepas tol, ada silat. Lepas tu masuk lagi, sebelum sampai pelamin ada tol lagi, ada pantun lagi. Then dapat lah duduk dan makan lepas bacaan doa. Habis makan, belum habis lagi. Tapi oklah bergambar. Lepas bergambar ada sesi potong pulut kuning, dan lepas tu sambung lagi sesi temuramah dengan kedua pengantin. So bayangkan jam berapa nak bertolak balik ke PJ?





Aku pun tak ingat jam berapa kami bertolak balik, tapi kak Siti memandu keluar sampai ke PLUS, then ayah pulak drive. Semalam ada kak Siti cakap, antara tempat yang mak nak pergi adalah Muar. Satunya sebab nak makan mi bandung, keduanya aku rasa dia pernah datang tempat ni dulu, ada saudara dia yang disini. Jadi, kami pun membelok masuk ke Muar. Oh as you know, Muar ni dekat dengan Melaka dah, tapi sebab kedudukan dia berhampiran dengan laut, maka jauhhhhlah dari hiway. Despite of mak mengomel akan lewat sampai PJ, kami tetap juga menuju ke Muar.

Muar, Johor

Kami tiba di Muar ketika azan Maghrib bergema di ruang angkasa Tanjung Emas. Muar juga turut dikenali sebagai Bandar Maharani. Selain itu, pelabuhan Muar yang juga terletak di Tanjuk Emas merupakan jalan laut untuk memasuki Bengkalis dan Dumai, Indonesia.

Oh, Maghrib itu kami menunaikan solat di Masjid Jamek Sultan Ibrahim Muar. Senibinanya klasik dan menarik. Yang tak menarik, masa kami sampai tu most of toilet under construction, makanya terpaksalah sambung cari toilet di Dataran Tanjung Emas yang tak jauh dari masjid. Lepas semuanya menunaikan hajat, perjalanan di teruskan mencari mi bandung di Muar. Agak-agak kalau pergi Bandung, jumpa tak mi bandung ni eh. Hmm.

Dengan bantuan google, yang terdekat untuk menikmati Mi Bandung adalah di Kadir Mi Bandung yang terletak berhampiran stesyen bas Hentian Maharani. Walaupun rupanya salah kedai (kitorang masuk kedai lain, dah balik baru nampak kedai Kadir tu) tapi oklah, mi dia kaya dengan udang geragau. Tapi tetap prefer yang di KL, sebab kuah dia tak pekat sangat. 😆


Habis makan, maka perjalanan yang panjang diteruskan. Ada singgah satu lagi RnR untuk topup touch n go dan juga dapatkan kopi panas. Eh, tapi ada daily fresh lagi kat sini! Ok choco deluxe dekat sini adalah yang selalu aku bayangkan tentang Daily Fresh! Crunchy diluar dan lembut di dalam. Nyum.

Kami tiba di Petaling Jaya sekitar 11.30 malam. Alhamdulillah, perjalanan yang panjang.

the end.

No comments: