Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

20 December 2019

Suasana

Antara perkara yang di titik beratkan dalam menjaga iman adalah suasana (bi'ah) itu sendiri. Sejak kecil, aku memang terbiasa dengan suasana yang baik. Walau pun tak kaya, juga tak miskin. Neutral aku rasa. Bila sekolah menengah, masuk pulak sekolah agama. Masuk pengajian tinggi, Alhamdulillah masih dibesarkan bersama golongan yang baik-baik.

Sekarang pun masih baik ya lingkungannya. Tapi, suasananya makin lama, makin redup. Tidak lagi hangat seperti suatu pernah. Entah salah suasananya, atau aku sendiri. Tak mungkinlah suasananya kan? Aku rasa silapnya mesti dari aku sendiri.

Namun yang demikian, selalukan dengar orang cakap, bersahabatlah dengan orang-orang baik. Sebab apa, teguran nya atau pujiannya, semua di lakukan demi mendekatkan kepada Allah.


Ternyata walau seberapa bahagia atau terpesonanya kita dengan dunia, akan tetap ada sahabat yang sering menarik kita untuk kembali lagi kepada kesedaran. Dan dengan itu, kita akan kembali membetulkan niat dan tidak tersasar jauh.

Iya, sahabat yang baik adalah suatu nikmat terindah. Moga aku juga boleh menjadi sahabat sebaik itu. Bukan malah menolak lagi rakan2 ke arah kehancuran. Nauzubillahiminzalik.

Jadi teman-teman, jika aku kelihatannya kesasar, sadarkan aku ya! Terima kasih, masih sudi menemani langkahku sejauh ini. Ahaha!

No comments: