Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

27 March 2020

#mco #day10 - poster

Sebuah Jurnal #mco #covid19
#day 10

Poster

Manusia adalah makhluk sosial yang sifatnya secara umum adalah memerlukan social interaction. Oleh sebab itu, social distancing adalah sebuah cabaran yang besar bagi sesetengah manusia yang bersifat umum ini. (Perlu highlight sebab ada jugak kes-kes terpencil manusia yang memang tak suka interact dengan orang - untuk kes ini MCO ni adalah satu blessing in disguise jugaklah aku kira)

Akhirnya pada jam 10 malam semalam berjaya lah aku hantarkan tugasan poster aku ke cikgu yang tidak asing lagi, cikgu azmi. Selalunya lagi teruk lemau lambat nya lah aku nak hantar tugasan design ni. Ni kira laju lah 2 hari. Dalam pada duduk rumah saja tu pun 2 hari jugak nak siap poster, korang bayangkan lah kalau hari-hari kerja. Nampak tak betapa teruknya aku punya tahap fokus?

Stranded

Ada yang stranded dekat airport, disebabkan airport lock down di serantau Asia Tenggara di sebabkan Covid-19. Orang ni Russian dah 7 tahun kat Thailand, buat volunteering kat Malaysia. Bila nak patah balik Thailand, tak lepas. Sebab boarder sealed. Tak bleh nak masuk Thailand, nak pergi Russia, tak cukup duit nak beli tiket. Aduh sedihnya. Jadi dah 3 malam tido kat airport dengan anak dia. 

"I dont know how safe it is, all we have left is just to hope and pray" Azure

Degraded Internet Speed

Kalau korang perasan, internet agak teruk jugak lately. Perasan jugak aku, sebab bila download drama kat iflix tu, slow dari biasa. Sebab 4G Celcom biasa laju jugak. Tapi yang lebih obvious adalah twitter. Biasanya kalau slow kat fon tu paham lah, sebab kadang apps problem atau fon sendiri. Bila bukak kat chrome laptop, pun slow gak twitter, lain macam!

Sebenarnya, memang bandwith tinggi sebab semua dah work from home kan. Jadi penggunaan internet sekarang memang dahsyat sekali.

10.28 malam,
Seksyen 19, PJ.

No comments: