Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

24 March 2020

#mco #day7 - harapan

Sebuah Jurnal #mco #covid19
#day 7

Harapan



Setiap hari mesti nampak muka pakcik ni, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, Ketua Pengarah Kesihatan. Sejak Dr Dzul ex Menteri Kesihatan turun takhta, Dr Noor Hisham lah yang sering muncul buat announcement sebarang perkabaran terkini tentang Covid-19 di Malaysia.


Teringat plak zaman-zaman MH370 dulu, setiap hari muka Dato Seri Hishamuddin dengan sorang lagi pakcik, Encik Ahmad Jauhari Yahya, CEO MAS masa tu. Setiap muncul berita je muka diorang. Tapi tak pulak menyampah, macam tertunggu-tunggu je nak dengar update terkini. Harapan dan doa terus menerus setiap kali nampak muka depa. Harapan lah yang membuatkan manusia terus hidup. Tanpa harapan musnahlah segala peluang dan keazaman kedepannya.

(Hari demi hari muka diorang, rasa macam aduh letihnya jadi depa. Bersama garis-garis tua yang makin rancak menggaris di wajah, di himpun pula dengan ujian dan bebanan yang berat di bahu. Allahuakbar. Moga sebaik-baik balasan untuk setiap kita yang komited dalam menggalas amanah.)

Seperti pengumuman terakhir Dr Dzul sebelum meninggalkan kementerian, aku harap Dr Noor Hisham juga akhirnya akan membuat pengumuman yang sama malah lebih baik.

'Tiada lagi pertambahan kes baru sejak seminggu yang lalu, tiada kematian dicatatkan sejak 3 hari. Seorang pesakit masih di rawat di hospital'

Amin ya rabbal alamin. Semoga segera sampai pengumuman itu.

8.23 pagi,
Seksyen 19, PJ.

No comments: