Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

29 March 2020

#mco #day12 - motivasi

Sebuah Jurnal #mco #covid19
#day 12

Akhirnya terlepas satu post untuk hari ke-11. Istiqamah ni memang susah ya gais! Semalam takde lah busy sangat pun. Tapi macam biasa kebolehan dalam meletakkan priority bila kita diuji dengan masa lapang sangat hebat ya kawan-kawan.

So semalam, selain dari buat sedikit aktiviti dengan Photoshop. (ok kena chase jugak) Adalah hari yang agak leisure sebenarnya. Keep on duduk depan laptop atau pegang buku IMAM yang akhirnya baca 2 ms je pun!

Yotube

Ok, randomly i found satu vlogger ni on Youtube. Malas aku nak disclose youtube name dia sebab takut kena kecam. ha ha! Kenapa aku tiba-tiba boleh stumble dan lekat plak layan all dia punya blog? Sebab, cantik! orangnya cantik. and i cant stop.

Walaupun crapy sikit, because dia punya preference of life tapi some sort of content dia tu somewhat motivational. Contohnya adalah, masa dia umur 26 tahun (tahun ni dah 28) suddenly dia came with an idea untuk tidak lagi menyesali kehidupan yang dilalui. Then, dia buat cabaran untuk melalui hidup yang tak kan disesali lagi di masa depan. Jadi, first step yang dia cuba ambil adalah dengan bangun awal. Kalau kita bangun awal, mean kita ada banyak masa untuk spend kepada productivity, kan?

Setiap vlog dia lepas tu, lebih kurang how dia spend life dia. Mostly dimulakan dengan mencatat to do list, dan di akhiri dengan dia buat summary apa yang dia berjaya buat dan tak berjaya buat. Amacam? Nice kan? Sebenarnya content tu biasa je, and normal je untuk orang buat benda tu kan, kalau aku tak tengok vlog dia pun, ramai je orang lain buat benda yang sama. It just happen, time aku lemau dengan #mco ni stumble upon blog dia. gituh!

Rasa macam i really should start with something.
Maybe start with learning something new?

Volunteerism

Selain dari duduk di kerusi, menghadap photoshop/ youtube di laptop, aku akan baring di katil sambil skrol handphone/ tablet, kalau tak disitu, aku duduk di meja dapur, tetap menghadap tablet sambil makan. What a life! Im adjusting.. (ayat sedapkan hati)

Ada juga di pelawa oleh seorang rakan untuk membantu satu projek sukarelawan. Rasa berdosa sebab aku tolak. Maaf ye kak, im trying hard to restart my life. And give me a chance to start with a small single step, i couldnt catching up with the run for time being.

Tak aku tak de sakit pape, aku ok je. It just, through time, kau akan mula merasakan sesuatu yang kau suka dulu tak lagi sesuatu yang kau suka hari ini. Sesuatu yang passionate tak lagi sehangat dulu. Lack of motivaton? or lack of IMAN? hmm..

Covid update

Jumlah Kes Keseluruhan: 2470 orang
Jumlah Kes Sembuh : 388 orang
Jumlah Kematian : 34 orang
Jumlah Kes di ICU : 73 orang

6.12 petang,
Seksyen 19, PJ.

No comments: