Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

22 March 2020

#mco #day5 - twitter

Sebuah Jurnal #mco #covid19
#day 5

Movement Control Order (MCO) ataupun Arahan Kawalan Pergerakan.

Nampaknya terlambat lak idea sampai untuk menulis jurnal di blog sebagai cara mengisi kekosongan kehidupan terkawal di rumah ni. Kalau ikutkan selang sehari kat dalam rumah ni, aku akan mengawal/ membataskan pergerakan aku, dengan lebih banyak menghabiskan masa berbaring di atas katil. Sama ada tengok handphone atau membaca buku (okey ni percentage sangat rendah)

Selain itu, aku rasa dengan berbaring perut akan nampak flat sikit dari selalu. Haha! Tapi kalau takut flat tak sekata mengiring plak kekiri atau kekanan, barulah nanti kalau kurus, kurus sekata! Wahaha. (Macam makin mereng lama sangat kena control ni. hahahahaha)

Ok berbalik kepada #mco, sebab dah terlepas 4 hari yang awal, kita cerita hari ni je lah dan boleh lah nak summary je kan hari-hari yang telah berlalu.

Sepatutnya aku dah on/setup laptop since 1st day bersamaan hari Rabu, 18 Mac 2020. Tapi aku pun tak tahu apa aku buat hari pertama tu. Menjadikan hari keempat atau semalam, barulah laptop telah di setup dengan baik di meja kat rumah ni. (hope fully rajin lah untuk aku menyiapkan jurnal 10 episod sepanjang #mco ni)

Twitter

Disebabkan agak kebosanan, rajin lak aku scroll twitter ni. Ada 3 perkara random dan tak penting yang menghiburkan pembacaan aku.

1. Saranan Menteri Agama

Dr Zulkifli mencadangkan agar rakyat Malaysia belajar buat resepi baru alang-alang kena masak sendiri dan tak boleh keluar rumah.

rasa macam comel je statement pak mufti now menteri ni. hehe

2. Video Running Man

"Kalau awak tak reject Gary dulu, mesti sekarang dah masuk Return of Superman" - Jong Kook kepada Ji Hyo.

random, tetapi the auto reaction dari JK tu memang terus tergelak.

3. Aniversary Feb '92

Randomly baca twitter ni sebab dia covid-19. Parent dia punya anniversary February hari tu, tapi bila skrol2 kakak dia umur 28 tahun. Aku macam, wow! Terus teringat cadangan Lukman masa on track YY hari tu,

"Kak, akak kawin tahun depan lah kak bulan Januari, tak pun Februari pun ok"
"Apsal kena awal tahun? Apa masalah dengan bulan lain?"
"Senang lah kak nak ingat tahun kawen, nanti kawen awal tahun, hujung tahun dah dapat anak 1st"

Rupa-rupanya, ramai gak guna teknik Lukman ni.

Ok tu jelah random aku nak tulis hari ni. Nak sambung baca Sesegar Nailofar (harap boleh khatam hari ni) Oh, turut berdukacita dengan kematian 8 orang di asbabkan oleh Covid-19. Semoga semua yang pergi di tempatkan di tempat terbaik di sisi tuhan.

Bila lah nak start usaha mengkhatamkan Al Quran ni. Allahuakbar, astaghfirullahalazim.

Jumpa esok, insyaAllah.

xoxo,
Sarah B.
Seksyen 19, PJ.

No comments: