Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

23 March 2020

#mco #day6 - supply

Sebuah Jurnal #mco #covid19
#day 6

Shortage of Supply

Hari ni hari ke-6 mco. Tak taulah bila nak jadi produktif bila duduk rumah ni. Sungguhlah katil, makan, katil balik. tengok fon dari pagi sampai malam. Baca Quran, baca buku, kemas rumah, setel the pending long listing semua kelaut.

Ok, pagi ni ceritanya kami macam biasa 3 beradik yang terkandas kat PJ ni duk membincangkan situasi semasa sambil sarapan. Pagi tadi sarapan apa eh, oh nasi goreng! Kalau keadaan lockdown ni berterusan, apa akan jadi kepada kita semua. Sebabnya, sekarang ni memanglah kedai buka kan. Tapi dengan takde orang berkerja/ kurang nya individu yang duduk kat bahagian production. Mesti akan sampai satu zaman, demand akan lebih banyak dari supply. 

Tak mustahil kan?

Fikir gitu jelah. Takut gak nak fikir lebih jauh. Lagi-lagi petang tadi, PM kabo ada kemungkinan #mco ni extend lagi 2 minggu. Berat nak terima tapi kalau itu untuk kebaikan, pishang pun pishanglah kan. Apa-apa pun keputusan extend atau tak ni akan buat pada hujang Mac nanti, bila first phase mco ni tamat. Aku doakan time tu, keadaan dah terkawal sikit lah. Dan, ada keputusan yang lebih baik Allah siapkan untuk kita,

Oh untuk saat ni PJ adalah kawasan tertinggi kes Covid-19 di Malaysia. Tak taulah sampai masa akan kena total lock down ke camne. sobs. Hari ni jumlah kematian di sebabkan covid dah 14 orang. Yang sangkut kat ICU pun dah 50++ 

Aduh. Astaghfirullahalazim. Allahuakbar.

Moga esok ada kabar yang lebih baik untuk Malaysia.

10.25 pm
Seksyen 19, PJ.

No comments: