Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

17 October 2023

Day 9/15 - Hospital

Untuk yang tertanya-tanya, sekarang ni aku bekerja di hospital. Totally not my jobscope lah. Saja nak melarikan diri sebentar. Nak mencuba-cuba kelainan gitu. 

Setiap hari memang akan nampaklah manusia-manusia yang kurang sempurna dari kita. Setiap hari bila masuk lif. Ada muka-muka yang sama, ada muka yang baru. Alhamdulillah tak duduk kat mortuary punya department. Tak sanggup plak nak setiap hari berhadapan dengan kematian demi kematian. Allahu.

Pagi ni aku masuk lif dalam lif tu ada pakcik (pesakit) dan ada juga doktor. Doktor ni berborak dengan rakan sekerja tentang berapa lagi patient yang dia kena dapatkan untuk kes sekian-sekian. Sekilas aku tengok pakcik tu, wajahnya tak beriak. Aku rasa dia pun tak ambil endah perbualan doktor tu. Mungkin tak faham juga apa yang sedang dibualkan.

Seketika aku pun terfikir, macam kejam tapi kesakitan kita ni kadang-kadang kesuksesan untuk orang lain. Hmm.. Sob sob.

hmm.

So itu je lah yang aku terpikir. Kadang-kadang rasa macam kejam, tapi ye lah. Kalau diorang tak belajar, macam mana nak produce doktor yang akan membantu manusia di masa depan kan. 

Cuma tu la, just terfikir je lah. tu je.

#15dayswrittingchallenge

just a random thought,
UM, KL

No comments: