Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

11 October 2023

Day 3/15 - Mengantuk

Mengantuk dan tidur adalah sesuatu yang tidak dapat dipisahkan dengan aku. 

Sejak dari kecik memang faveret aku tidur lah. Mak cerita masa tengah naik motor (dalam raga) pun aku boleh tertidur. Sehinggalah bawa ke sekolah menengah yang berasrama penuh gitu, memang bertambah tambah lagi lah kegemaran aku ni. Ni bukan aku sorang je, satu kelas! Moment2 masa sekolah yang aku tak boleh lupa, bila habis je satu subjek tu.. kita cakap terima kasih cikgu. then cikgu keluar, duduk balik.. satu kelas turun kepala kat meja. HAHA. berpasukan gais!

Bila dah masuk universiti, kejadiannya masih sama. Aku masih occasionally tidur in between kelas. cuma, since kat uni ni class dia pindah-pindah. Jadi kurang sikit la chances nak tidur tu. Kadang-kadang orang akan bersengkang mata untuk buat assignment, stay up, stay back dan sebagainya. Namun tidak untuk aku. Apa-apa pun, aku mesti tidur tu dulu, benda kena buat tu lepas bangun aku buat. :)

Sama lah bawa ke zaman kerja pun macam tu. Report tak siap, esok nak submit, malam ni tetap tidur dulu. Tidur is life gaisek! 

Ok berbalik kepada mengantuk aku pagi ni.

Asal ek lately, setiap pagi je lepas sarapan mesti rasa mengantuk. Adakah terlalu berat kerja2 mencernakan makanan sarapan aku tadi? Nak cakap tak cukup tidur, macam tipu plak. Dah 3 malam berturut aku tidur awal. Awal yang betul awal lah. Around isyak macam tu aku dah masuk tidur.

Selepas tersengguk dua tiga das, terpaksalah bukak biskut untuk membeliakkan mata kembali. ok, baru segar. (memang kena makan nak kasi hilang ngantuk ni kan.. punca kegemukan semua ni)

Selain dari mengantuk, ada banyak benda yang pernah menjadi kegembiraan aku dulu dah tak menggembirakan lagi. Dulu kadang aku main game sampai 2 pagi. Walhal esok kerja tu. 

Petanda apa ni gais? Seram. 

Aku pun baru je uninstall PUBG pagi ni. 

Mungkin perlu untuk mencari hobi baru, lingkungan baru, dan mencari spark baru dalam kehidupan. Teralu mundane, sepertinya tak bagus untuk kesihatan mental. 

Any idea for a new life challenge?

AHAHA, tapi ikut lah kan, cadangan orang tak mesti kena take up, tapi boleh lah buat di pikir pikir . gittew. till then.

UM, 11.30 pagi.
Bila nak lunch break ni? ehe.

#15dayswrittingchallenge

No comments: