Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

30 October 2023

Bukit Lagong (563m)

"Sarah, wekeend ni nak pegi mana?"
"Malas ar kak saya, hari tu saya tanya akak tak jawab"
"Akak memang macam ni Sarah, dah hujung-hujung baru boleh berfikir"
"Bukit Lagong lah kak. Dah berapa kali akak kempen"

Maka Ahad lepas berpergianlah aku, kak Nora dan along ke Bukit Lagong, Selayang. Tiga-tiga tak pernah pergi, selalu dengar je dari orang. Aku first time dengar masa kak Isya mention dulu. Kak Nora tak tau dia dengar mana. Along dengar dari geng geng trail run. Hanya berbekalkan semangat waja bergeraklah kami bertiga (makanan pun tak se-waja semangat kami)

Sampai kat trailhead around jam 8 lebih gitulah. Ngam lah Allah susun, depan kereta kami ter parkir lah seorang amoi bernama Mei. Dia solo hike hari ni. Kawan-kawan cannot make it. Berbasa basilah kami, eh dia setuju nak jalan bersama. Alhamdulillah, syukur!

Kami bermula jam 8.20 pagi. Start je memang terus mencanak. Sekarang aku dah faham kenapa orang cakap Bukit Lagong ni trek dia kejam. Kalau ikut kan takdelah tinggi mana, tapi trek dia panjaaaanggg. Aku rasa nak ke check point 1 je pun dah 3 bukit naik turun. 


Jam 9.00 pagi kami tiba di CP1. Kat CP1 ni jelah yang ada view point pun. Bolehlah korang tinjau2 Kepong Metropolitan Lake Garden. Lepak CP1 sekitar 15 minit dan meneruskan perjalanan. Ada auntie kat CP1 ni bagitau, CP2 berjarak 7 minit je dari CP1. Wah!

Check point 1 - view point.


Jam 9.19 kami tiba di CP2, lah atas sikit je rupanya! Dekat CP2 ni dah dalam hutan lah, view pun dah mula tertutup. Tapi ada beberapa pokok balak tumbang, bolehlah pendaki menumpang duduk barang 10-20 minit. Kat sini ada sister yang telah termuntah. Angin kut. Aku pun bagi lah sikit aku punya minyak angin cap kapak yang di bawa kehulu kehilir. Ikutkan serbasalah nak tinggalkan sis tu sebab tak berapa sihat kan. Tapi adalah kakak ngan adik dia kat situ. So kami terus, sebelum terus, sempat menadah setitis dua pepermint young and living dari adik dia! HAHA. (Bagi orang cap kapak je, Allah balas YL gais) Jam 9.36 pagi kami meneruskan langkah.

Check point 2

Kedepan sedikit sebonggol dua, kira-kira jam 10.00 pagi sampailah kami di CP3. CP3 ni kami berhenti snack break. Kalau ikut-ikut dah sejam 40 minit pendakian, molek sangat dah untuk membuka bekalan. Sebenar tak buka pun bekal, aku minum kopi je kat sini dan kurma sebijik meskipun Mei telah menghulurkan snickers.(Aku simpan je pemberian dia tu - dah penat tak rasa dah nak makan)

Check point 3

"Kita tak payah ke puncak lah ya, kita turn ke kolam air"
"ok, boleh je, santai je. Boleh datang lagi lain kali, hari ni saya tunjuk jalan je dulu" ujar Mei.
"Nanti turun, sampai jumpa junction tulis kiri ke beirut, kanan ke kolam air, you ambil kanan atau pun u tunggu kita dekat junction" sambung Mei lagi. 
"Ok!"
"Depan ni turun je sampai junction tau, kalau nak ke puncak naik balik, kalau ke kolam, turun lagi" sambungnya.

10.16 pagi - Dah di pesan begitu, maka aku dan kak Nora pun menjunam turun. Boleh saing2 F1 rasanya ni. Kemain laju bersaing-saing lak dia ngan geng trail run. haha. Punya lah laju turunnya, eh kak Nora ni nyesal plak aku biar dia gerak kat depan. Sampai satu tempat tu, tiba-tiba dah menaik. Aku dah berasa aneh. Kalau naik, maksudnya ke puncak. Ini aneh, tapi aku terus kan berjalan. Cumanya kedepan masih menaik. Ah! ini macam salah. Jadi aku berhenti. Dan menoleh. Ok, ada hiker lain.

"Sorry, nak tanya simpang ke kolam kat mana?"
"Oh, belakang. tadi u ada nampak plat biru. Ke kiri kolam, terus ke beirut"
"Saya dah terlepas lah ni." 
"You tak nampak plat tadi?"
"Tak"
"Tadi ada 1 team turun sana. You boleh join them" 

"Kak Nora, jom kita salah jalan" jerit aku dari kejauhan. Tak tau dia berhenti kat mana. Aku tunggu je hiker tadi yang tolong panggilkan kak Nora. Laju terrrr.. silap2 kalau dibiar da sampai beirut kut. HAHA.

10.50 pagi - Bila patah balik barulah berjumpa along dan Mei. Maka beriring lah kami turun lagi mencari hala menuju ke simpang seterusnya untuk ke kolam ikan orang asli.

"U kedepan ni dalam 30-40 minit, nanti ada simpang. Ada tulis kolam ke kanan. u tunggu dekat situ, nanti kita jalan sekali" ujar Mei

Maka melaju lagi aku dan kak Nora. Biasalah, turun atau datar je kebanyakan kat sini. Sambil menurun tu aku menyemak masa. 2 orang pakcik cina kami pintas. Sehinggalah sampai ke simpang yang di maksudkan Mei. 

11.20 pagi - Aku nampak sign kolam ikan diatas kertas A4 putih di gantung di simpang tu. Dekat simpang tu ada dalam 5 orang lagi cinese sedang menunggu pakcik berdua (yang kami pintas) sebelum mereka juga kemudiannya beredar menuju ke simpang kolam. Kami tunggu along dan Mei. 

5 minit kemudian along dan Mei muncul. Kami meneruskan perjalanan jam 11.30 pagi. Baru jalan 10 minit. Eh, dah sampai! So dari simpang Y tu, 10 minit je lagi nak sampai kampung orang asli ya! 


Done with Lagong! Nak repeat ke ek? macam tak! haha.

11.40 pagi - Turun ke perkampungan, ada pakcik jual aiskrim. MasyaAllah. TQ kak Nora belanja ais krim. Dari sini kami berjalan ikut jalan tar menuju balik ke parkir kereta. MasyaAllah panas lit lit. Dekat sini juga ada Orchard Cafe, kalau penat dan lapar sangat boleh terus makan kat sini. Sebabkan kitorg turun ngan Mei, segan plak nak ganggu masa dia lagi, jadi kita tak singgah kali ni. >.~

12.22 tengahari kami pun tiba di kereta. Fuh! 40 minit perjalanan. 

Balik singgah makan kat Nasi Kandar Ahmad, Kota Damansara. Kalau ikutkan hati nak repeat char kuey tiaw lagi hari ni. Tapi ada plak tempoyak ikan patin. Amazing kan, kedai nasi kandar pun jual patin tempoyak. Tapi.. aku tetap favor kak nik's! 😋


Pen off,
UMKL

No comments: