Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

10 October 2023

Day 2/15 - Tentang emel

Aku ada satu emel yang dah tak digunakan sekarang, tapi pernah aktif satu masa dulu. Ya, emel yahoo! Mula-mula aku create emel adalah di yahoo. Zaman-zaman yahoo messenger dulu kan. Masa zaman up up nya lah industri chatting dulu-dulu. Kebetulan pulak masa tingkatan 4 ada ambil subjek IT, dan kena buat emel. So, itulah emel yang aku gunakan.

Kalau korang kawan sekolah aku, atau kawan sezaman chat di era yahoo messenger/ mirc mesti tau lah emel yahoo aku tu. Haha! Kelakarlah emel tu. Tapi aku terus gunakan sehinggalah zaman universiti, karisma, jim dan masa awal-awal kemunculan ikrampj. Current emel aku ni aku buat sebab dah nak apply kerja. Emel lama tu tak begitu appropriate untuk tujuan formal seperti job application. Jadi aku createlah emel baru di google, gmail. (currently use up till now)

Once a while, aku akan dapat notification dari yahoo untuk login emel yahoo atau emel tu akan forever deleted. Bila buka balik emel lama ni, terus teringat kenangan lama gitu. Ye la macam buka dairi. The last active year adalah 2018, itu pun tinggal mailing list yang kadang-kadang newsletter yang tak directly emel untuk aku pun. 

Yang betul-betul aku aktif guna yahoo ni rasanya last beberapa tahun sebelum YM deleted forever. Lepas tu memang terpinggir sepi je lah yahoo. Bila belek-belek emel2 lama, rasa macam.. jauh betul dah aku yang dulu dengan aku yang sekarang. Hoho.

Semua pun ada umur nya kan. Tak ada yang benar-benar akan stay relevant untuk kita. Life.

Bila aku tengok background emel gmail aku sekarang, masih lagi gambar ofis lama aku yang aku ambil masa tahun tahun awal aku kerja kat sana. Banyak ofis tepi tu dah bertukar wajah atau owner. Aku pun dah tak kerja kat sana. Life pun dah bertukar sekarang. Aku pun kena pandai ketatkan zip wallet ni ha, risau ada seposen dua terbocor je. Hidup ni keras. Tapi tu lah, keras macam mana pun. Hidup kena terus, kan? Sedih tu normal, tapi jangan lama sangat. Hadap je lah. 

Ada pelajaran baru lah tu Allah nak bagi untuk kita kan? takkan selamanya nak hidup yang terlalu selesa, bila nya nak rolling here and there, tak begitu?

Masih belajar dan terus belajar untuk berdamai dengan rasa-rasa yang kurang mendamaikan. 
Takdir itu rahsia Allah, Siapa je lah kita ni kan?

Till then,
UM, Lunch break.

#15dayswrittingchallenge

No comments: