Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

15 October 2023

Day 7/15 - Bukit Sri Bintang

Hari ni ke Bukit Sri Bintang untuk kali yang ke-2. Sempat terjadi drama juga lah pagi ni, macam biasa la aku kan. Disebabkan pagi ni jam 5.30 pagi hujan, dia punya mood tu longlai bersama hujan. Tapi tu lah, dah janji ngan along. Dah deal jugak dengan Fani. Allahu. berat rasa ini.

"macam tak dapat join Sarah, abg ngah akak ada datang rumah ni" - Kak Nora
"akak saya tak dapat join pagi ni, ada kerja ofis kena siapkan" - Tokie

Sekitar 6.15, aku text along tanya tempat dia hujan tak. kalau by 7 tak nampak hujan akan reda, kita batal long. tapi along balas, "kita gerak je lah Sarah, kalau masih hujan kita cari makan je la"

then, the rest is history.

Agak terlambat dari schedule memandangkan cuaca dan juga ya.. berperang dengan diri sendiri. Kami minta diorang gerak dulu, taknak lah hold orang sebab kita kan. 

The good side of hujan pagi, tak ramai sangat orang mendaki hari ni, plus dapatlah parking dekat dengan trailhead. Last time park dekat deret kedai.

Selain tu, rasa macam tak begitu memenatkan hiking hari ni compare the 1st trip. Mungkin sebab jadi sweeper untuk adik2 yang baru nak start hiking kut. Dia jadi macam, semakin slow lah ko dapat naik. HAHA. thank you adik2 uitm dan poly kalian punca, ku terasa lebih berstamina. 

Ada 2 adik ni tadi nampak macam tak larat sangat dah, siap cakap nak berhenti taknak naik dah. Diorang cakap nak tunggu kitorang kat 1st kawasan rehat tu je (kawasan ni ada kerusi) Lepas pujuk2 dorang setuju nak ke 1st puncak. 


"Korang naik lah sikit lagi, pergi kat puncak satu tu, then dari situ korang akan nampak puncak ke2. Nanti korang re-decide, kalau nak terus, boleh. Kalau tak nak, takpe la lepak puncak satu tu je" gitu pancingan! Ternyata mengena gais! Lepas sampai puncak 1, diorang dah nampak puncak 2 lagi menarik, terus semua taknak tinggal.. mantap anak muda!

Maka semua berjaya lah sampai ke puncak Bukit Sri Bintang Kepong. 

Idea asal aku nak buat Trans Sri Bintang - Bukit Kiara. Tapi baru tau ada ramai rupanya pendaki pemula, maka kita simpan dulu cita-cita mulia tersebut. Sian kang betul2 muntah plak depa ni.

Meski pun tak dan buat trans, sempat jugak lah ke buaian viral (kata pakcik cina tu), buaian tu letaknya dalam laluan menuju bukit kiara. Nampak dah pathway ke bukit kiara tu tadi, tapi tak pergi je lagi. 

Sabar.

Ada satu kisah sedih gais, aku rasa mp3 aku cicir lah 😢 walhal tak guna pun sepanjang pendakian sebab takde bateri. Sepanjang hike tu aku caj je dengan power bank. Masa aku dah sampai trailhead semula, aku cabut lah dia dari power bank sebab bateri dah full. Dan itulah kali terakhir dalam ingatan aku yang aku masih memegangnya. Huwarghhhh..

ok itu je coretan hari ni,

#15dayswrittingchallenge

till then gais,
Petaling Jaya.

No comments: